2009, Indonesia perang dengan Malaysia?

Posted: 11 Februari 2008 in Opini
Tag:, , , , ,

Hmm….. sebuah judul yang sangat mungkin terjadi menurut saya. Kenapa mungkin? Anda mungkin tahu, akhir-akhir ini, malaysia mulai “unjuk gigi” ke Indonesia. Mulai dari mengklaim lagu “Rasa Sayange” sebagai lagu malaysia sampai mengklaim tarian Reog Ponorogo menjadi tarian daerah dari malaysia. Apa maksud dari itu semua?

Bila kita lihat di ASEAN, Indonesia memiliki hubungan bilateral yang baik dari seluruh negara ASEAN kecuali hubungan dengan malaysia dan baru-baru ini dengan Singapur. Dari 2 negara yang punya hubungan yang cukup buruk itu, hubungan Indonesia dengan Malaysia merupakan hubungan yang paling “harmonis”.

Awal mula hubungan ini menjadi renggang, ketika salah satu pulau milik Indonesia “diberikan” ke wilayah Malaysia. Saat dari situlah, semuanya menjadi berubah. Di saat Malaysia mulai maju, mereka mulai mengolok-olok Indonesia seakan mereka tidak pernah berterima kasih atas jasa-jasa Indonesia kepada Malaysia. Tanpa Indonesia, mungkin Malaysia tidak ada apa-apanya. Bahkan bisa dibilang, malaysia di saat itu seperti anak bayi yang kehilangan orang tuanya. Mereka tidak terurus, urusan negaranya pun menjadi kacau. Tapi di saat seperti itu, Indonesia datang membantu walaupun kondisi perekonomiannya saat itu juga masih belum maju. Lalu, apa balasan yang diterima dari kebaikan itu semua? Yang diterima Indonesia hanyalah berupa cacian dan hal-hal negatif yang dikirimkan Malaysia.

Di tahun 2008 pun, malaysia bukannya meminta maaf ataupun bertobat justru kali ini mereka memulai lagi perkara dengan Indonesia. Coba anda lihat berita di sini. Mereka menyebut Bandung sebagai Kota Pelacuran. Entah apa yang dipikirkan oleh Malaysia. Padahal, media massa Indonesia tidak pernah menjelek-jelekkan Malaysia. Tapi kenapa, media massa Malaysia ataupun orang Malingsian itu sendiri suka menjelek-jelekkan Indonesia? :evil: . What’s wrong with us?

Padahal baru awal tahun. Tapi Malaysia sudah mulai nyari perkara. Jika begini terus, bukan tidak mungkin, pada tahun 2009 negara kita akan berperang dengan Malaysia. Kita tentu tidak mau, harga diri kita selalu dilecehkan oleh Malaysia. Jika pada saat nya bener-bener terjadi perang, maka bersiap-siaplah untuk keadaan tersebut. :twisted:

About these ads
Komentar
  1. Cynanthia mengatakan:

    Entahlah….

    Dan saya sendiri dari dulu nggak paham sama mereka (khususnya orang Melayu Malaysia). Terus-terusan menjelek-jelekkan, tapi mereka sendiri seolah-olah tak bisa melihat kesalahan sendiri.

    Saya sendiri ada kenalan sesama anime artist di Malaysia sana, Kiki-myoumyou. Syukurlah, sejauh ini kami tak pernah ribut (dan semoga jangan).

    Dan saya paling malas kalau mereka sudah ngajak berantem. Kayak nggak ada kerjaan lain saja :evil:

    • bond mengatakan:

      orang indon di malaysia lagi macam sial.suka merompak dan membunuh orang di malaysia.

    • mz mengatakan:

      Assalamualaikum…
      Beberapa hari ini saya membaca tulisan dalam ruang ini… bersungguh benar nak berperang nampaknya..
      Kami pula yang dikatakan ingin berperang, banyak kerja lain yang kami mahu lakukan dari berperang dan berbunuhan sesama manusia dan sesama islam. Binatang saja yang suka bergaduh kita di kurniakan akal oleh Allah SWT takkan mahu jadi seperti binatang? Anda mahu berperang… pernah kah terfikir tentang keselamatan beratus ribu rakyat Indonesia yang ada di Malaysia? Samada yang masuk ke negara ini secara haram atau mengikut undang – undang. Anda semua seronok berdiri dengan buluh runcing menahan pengguan jalan raya dengan tujuan untuk mengusir rakyat malaysia, demonstrasi dan membakar bendera malaysia, membaling telur busuk. Adakah itu tindakkan orang yang beriman dan berakal? Jika kami juga berfikiran sama seperti kalian rasanya beribu telah kami usir dan halau malah kami belasah rakyat indonesia yang ada di malaysia setelah banyak kejadian jenayah yang mereka lakukan di malaysia. Saban hari ada sahaja rompakkan, pembunuhan, rogol dan pergaduhan melibatkan orang Indonesia di Malaysia. Tetapi pernah kah kami lakukan bergitu di jalan – jalan raya kami? Malah ada orang Indonesi juag berkerja sebagai pembantu di pejabat saya tetapi kami berkawan, bergelak tawa dan tak bergaduh. Dia ada anak di Indonesia dan dan tempat mencari rezekinya di Malaysia, bagaimanakah hidup keluarganya di Indonesia nanti apabila 2 negara berperang? Kami memerlukan penyapu yang besar jika mahu mengusir bangsa Indonesia dari Malaysia. Tetapi itu bukan cara kami, bergaduh, berbunuh bukan cara dan etika hidup kami. Mengapa tidak sahaja selesaikan pekara ini cara rundingan. Tuntutan Pulau Ambalat kita ada mahkamah antarabangsa untuk keadilan. Janganlah buang masa dengan provokasi dan tujuk perasaan di tengah jalan. Bangunkanlah negara anda, biar berdiri sama tinggi duduk sama rendah dengan negara maju yang lain. Saya sendiri mempunyai keturunan dan susur galur dari Indonesia tetapi saya bersyukur dalam hati ini tidak punya perasaan untuk membunuh, berantakkan dan berbalah. Andai kata peperangan juga tidak dapat dielakkan saya sanggup berjuang hingga titisan darah terakhir, biar putih tulang jangan putih mata, tapi bukan itu yang kami mahukan. Sempena bulan Ramadhan dan Syawal yang bakal menjelang saya doakan agar kalian diredhai dan ibadat kalian diterima Allah… Kami rakyat Malaysia masih lagi membuat kutipan wang untuk membantu mangsa gempa bumi yang baru berlaku di negara kalian. Malah pasukan perubatan kami masih disana menghulurkan pertolongan sama seperti yang kami lakukan untuk membantu rakyat Aceh setelah dilanda Tsunami… Kami juga pernah terlibat mencari mangsa Tsunami. Negara kami tempat kalian mencari rezeki tetapi negara kami yang anda ingin perangi… terima kasih..

      • baby mengatakan:

        saya setuju dengan kenyataan saudara. jika diikiutkan, ramai warga indonesia berada di melaysia untuk mencari nafkah samada kedatangannya secara haram atau mengikut undanng-undang, dan tak di nafikan juga ramai warga indonesia yang menyebabkan huru hara di malaysia dan saya sebagai rakyat malaysia sendiri berasa takut untuk berada di luar sana terutama di bandar2 yang banyak warga indonesia. sahabat saya sendiri pernah hampir2 disamun oleh rakyat anda. so,kesimpulannya, perlukah kita berperang sesama sendiri hanya disebabkam tarian tersebut?bertamadun ke kita kalau berperang disebabkan hal itu? sama-sama lah kita renungkan

      • yovie mengatakan:

        betul,, saya setuju,, saya benci dengan orang-orang yang memprovokasi, bgi saya malaysia adalah saudara dekat satu rumpun,, kenapa saling membenci. bagi kalian yang orang islam, apa kalian cuma ngaku-ngaku aja islam? apa kalian lupa dengan seruan Nabi untuk memuliakan tetangga kalian,,, apa kalian lupa bahwa Innallmu’minina ikhwah,, setiap muslim adalah saudara, mereka(malaysia) mayoritas islam sama dengan kita jadi mereka saudara kita. Segala permasalahan bisa diselesaikan dengan dialog,, mambangun kesamaan pesepsi,, membina hubungan baik dan komunikasi,, gunakan otak kita,, ilmu kita dalam memandang dan menyelesaikan masalah,,, bukan hanya pake otot,, seenaknya saja perang.

    • Ako mengatakan:

      ya Allah selamatkanlah indonesia dan malaysia ni!!!!!!!!!!!!!

    • jati mengatakan:

      kenape harus berperg?
      macam budak2…
      xde care lain ke nk berdamai…?
      jihad ke berperang sesama islam?
      ada kelebihan ke?
      dapat cari makan ke?
      xtau kesn selepas perang ke?
      nak mati katak ke?
      islam sesama islam berperang, yahudi nasoro menang…
      lepas ni yahudi buka arak,sambut kemenangan
      apakata kita brgabung perang dengan yahudi nasoro?ada brani?
      lu fkirlah sendiri…
      kedamaian yang dikecapi xternlai….
      peace no war

    • imiaz mengatakan:

      sama aje…..cuba dilihat blog2 dari indonesia…..bukan mencaci aje…..insaflah….dari mengirim blog2 provokasi seperti ini…..lapangkan masa, fikirkan diri sendiri, filirkan kehidupan sendiri..sebelum menghakimi yang lain….bukan hanya kamu yang dari indonesia tapi juga yang dari malaysia. Hentikan lah semua ini…apa guna blog2 seperti ini? apa gunanya? apa kebaikannya? sama2 kita bangunkan negara kita agar asia menjadi kuasa dunia yang terkuat….tidak hanya mengharapkan barat……di indonesia aku percaya ramai intelek yang bisa menyumbang sesuatu yang berfaedah untuk negara selain dari membina laman2 provokasi seperti ini….peace

    • ikbala bajre mengatakan:

      saya setuju kalok kita perang melawan malaysia dan kita pastia akan menang okl

  2. ayaelectro mengatakan:

    udahlah, damai aja. mendingan bersatu ngelawan amerika serikat yang udah bagaikan penjajah. hehe. ada msn atau ym gak?

  3. Nixfar mengatakan:

    @Cynanthia
    hahaha….. orang2 malay pada ‘preman’ semua euy

    @ayaelectro
    Wah…… kalo lawan amrik, ntar si malingsian nya bs ngambil untung tuh….
    YM ane: gilgamesh_soul

  4. maxbreaker mengatakan:

    Yah mungkin karena banyak WNI yang jadi TKI di sana, jadi Malaysia memandang rendah bangsa kita sebagai bangsa babu, hmmm

  5. missglasses mengatakan:

    stuju sama maxbreaker. dulu saya smpt perang kata-kata ma maloners (sebutan balesan buat ‘indon’) di topix.net. emang tu malon suka ngejek negara kita. dibilang ada indon jd tukang dagin di dpn rumahkulah, ada indon jd babu di rumahkulah, iiiiih, bikin kesel, tapi perangnya seru ko *lho?*

  6. wnks mengatakan:

    mau bagaimana lagi memang benar kok? saya punya beberapa kolega dari negara tetangga, biasa aja tuh. Walaupun saya tidak ngefans sama KL atau negara nya: cobalah lihat orang kita sendiri,baru bekerja sebentar saja di Malaysia pulang kampung sudah sok pakai logat melayu segala,bukannya mengasah bahasa inggris atau pengetahuan lain eh malah bangga dengan logat melayu yang di buat-buat.
    Tentu saja saya punya rasa nasionalisme, cuman menghujat balik kan bukan jawaban. pemerintahs endiri sampai mana kepeduliannya dengan masalah yang melibatkan antar negara?

  7. er mengatakan:

    Ya… nich resek amat sich… ga tau adat banget…
    padahal mereka harus menghormati kita sebagai kakak donk!!!

    Makanya jangan mau jadi TKI ke negara mafia tu lagi dech!!!

    Aku kesel juga nich ama malingsia…

    tapi jangan pake kekerasan donk?! Kita tujukkan kreatifitas kita!!! Hingga mereka ga bisa niru-niru lagi!!

    Kita jauh lebih kreatif daripada bangsa ga berbudaya itu…

    Kasian dech lo malingsia…!!!

    • fuck indon mengatakan:

      kata2 kamu memang tidak matang,kebudakan,kampungan..kreatif2 negara kamu pun masih tidak dapat menandingi kemajuan malaysia..sungguh kasihan

    • yovie mengatakan:

      setiap bangsa ada kelebihan dan kekurangannya,, jangan bilang malaysia tidak berbudaya,, mereka itu sebuah bangsa tentu memiliki budaya juga,, dan yang kamu sebut mafia juga tidak sepenuhnya dapat dibenarkan,, masalah yang terjadi antara indonesia dan malaysia bukan masalah sederhana yang bisa dicerna dengan prasangka dan logika sederhana,,, tali temali persoalan harus dipandang secara menyeluruh

  8. zdug mengatakan:

    ya gitu deh… nasib, wajar masih dibawah ntar kalo dah diatas gantian qta jejekin tuh malondong odong – odong,, hehe

  9. zo mengatakan:

    malaysia makan tai anjing.

  10. shiseiten mengatakan:

    oke.
    maju perang.
    hajar malingsial.

    GANYANG MALINGSIAL

  11. Tai mengatakan:

    Akh.. Malaysia mah TAI! Sebenarnya bukan malaysia tapi maling sia.
    Malaysia akan di rebut kedaulatannya oleh indonesia.
    TKI disiksa, hak cipta di akui, reog ponorogo di akui, batik juga, tinggal ambalat sebagai tambang minyak yg belum malaysia rebut.

    Apakah TNI takut oleh tentara malaysia?

  12. wibowo mengatakan:

    gak usah rame rame
    sudah banyak orang kita disana
    kumpulkan armada
    malam ini kita serang besok kita menang

  13. nasehatguru mengatakan:

    kenyataan pemerintah kita kurang memperhatikan tenaga kerja. Hidupkan ketenagaan kerja kita di negeri sendiri, pilihlah pemimpin besok 1) yang memperhatikan tenaga kerja rakyatnya, 2) memperhatikan lingkungan itu anak-anak!

  14. mbah bejo mengatakan:

    perang ya perang aja…
    siapa takut!!!!!!

  15. Blangkon mengatakan:

    Akan banyak sukarelawan yang akan membela Indonesia saat perang nanti, TNI, BRIMOB, Tentara Pelajar, Gabungan Resimen Mahasiswa, Tentara Cadangan (WNI yang ikut Wamil selama 3 minggu),,Setiap Warga negara akan rela menyumbang uang 50000,,lumayan untuk mendirikan pabrik senjata,,tank,,artileri,,kapal perang,,dan sistem persenjataan yang lain..Saya sendiri nantinya akan tergabung dalam Resimen 7 Batalyon 101 Kavaleri yang ditempatkan di Perbatasan Kalimantan Barat.

  16. wew mengatakan:

    wah, kalo mau perang, sini jgn cuma banyak ngomong aja… kita beri pelajaran si malingsial itu….beraninya cuma gangu negara orang…

  17. rafi mengatakan:

    siap-siap kita bela bangsa kita terccinta

  18. Sulae mengatakan:

    Btw, td barusan saya telpon sepupu saya yg kerja di nunukan, katanya sih di sana aman, tentram aja., masyarakatnya juga cuek2aja. Hmmm gimana nih, bingung saya, berita yg terlalu melebih2kan atau apa yaa….

  19. raf mengatakan:

    yaaahhh….maklum aja,malysia sebenarnya kan tidak punya apa2?
    cuma nyolong doank,apa di suruh ama majikan nya “inggis” ya?

  20. NKRI mengatakan:

    Kata Panglima TNI kemarin
    ” Apabila Kita ingin hidup DAMAI, Maka kita HARUS PERANG, Baru kita akan DAMAI ”
    Jadi betulkan kita harus jaga KEUTUHAN NKRI, KARENA NKRI HARGA MATI. Dan kita HARUS PERANG UNTUK KEDAMAIAN, BERSIAP-SIAPLAH AKAN PANGGILAN IBU PERTIWI UNTUK MEMBELA TANAH AIR TUMPAH DARAH BANGSA INDONESIA… SELAMATKAN NKRI DENGAN JIWA RAGA KITA…. SERBUUUUUUUUUUUUUUUUU…

  21. persatuan pantat ngolok mengatakan:

    hidupppppppp INDONESIA ……. memang malaysia tu pembuat malasah ehhh masalah beytul itu kata zo(tae itu malaysieee). mana bisa malaysuia pintar kalo gak ada negara yang bantu salah satunya kalo gak indonesia tercinta jadi itu balasannya malasuia pada kiteee!!! makan eee aja itu negara malaysui …mo ngajak perang kami gak takutttt orangnya sedikit aja kok seperti kotoran kuku aja.Saya sangat tertindas sewaktru Ambalat tercinta mo diambelll negara taeee itu, gak tenannng kiteee banyak kasus sama malaysiee sepetri ehhh seperti manoharaa

    • indoanjing mengatakan:

      ambon pun tak terjaga ini nak perang dengan malaysia…chit,,,,,

    • suroyo mengatakan:

      kicil-kecil cili padi dong…..
      singapur pun lebih kecil dari malaysia indonesia kagak berani….

      udah deh… jagan jadi jagoan ngomong loe….. dipikir pakai otak dong bukan pakai dengkul….
      loe apa… hanya rakyat kecil….. pemerintah sendiri kagak berani…. dicermin diri dong…

      • mbahmboh mengatakan:

        bangsa indonesia bukan tempatnya orang-orang bencong(yang ngerasa di harap tidak tersinggung) takut mati, tapi tempatnya para kesatria nusantara yang siap mengorbankan jiwa raga demi ibu pertiwi, menjaga sangsaka merah putih dari ancaman si malingsialan sampai tetes darah penghabisan demi kedaulatan bangsa yangmedeka.

      • bastomi mengatakan:

        singapura beraninya bawa2 negara barat coba kalian brdiri sendiri apa yang yang kalian bisa???paling juga merengek minta susu….ha2…
        lihat indonesia negara yang punya banyak sdm tahan diterjang badai….g akan merengek ke negara2 barat!!!!

      • aladdin mengatakan:

        malaysia memalukan bgt ya..
        q prihatin bgt dgn nasibnya….
        masih kurang dengan yg di curi
        padahal kekayaannya dari hasil curian…
        Haram bgt…
        dah paten….
        haram…haram….
        wahai malaysia…kenapa kau memakan sesuatu dr yg haram…..
        carilah sesuatu yang halal dr hasil kerja kerasmu sendiri…
        kasihan bgt….
        q doakan dech buat malaysia yg serba kekurangan SDA…biar cepet makmur SDAnya,..
        biar g curi sana sini…
        aduh…
        q nelongso..kasihan ama malaysia…kasihan…

    • indon bahlul mengatakan:

      woi org indon….majuk negara kamu dulu…jgn la nk menyombong…bru kena bala bencana dh tak keruan…..memang indon ni miskin dan rakyatnye tk berterima kasih….dtg la ganyang malaysia…klu indon ni jantan.

      • bastomi mengatakan:

        lo maling sia kl gw lindas pake bokong tau rasa lu kampret!!!!

      • aladdin mengatakan:

        indonesia kena bencana…
        ni cobaan…
        alhamdulillah rakyat masih sabar…
        cuma nggak sabarnya karena malaysia yg curi…..
        kn bencana datangnya dr Alloh…jadi rakyat indonesia ikhlas lillahita’ala…
        kalau di curi….
        nggak ikhlas lah
        masa di curi diem aja……
        kami tu sebenernya kasihan sama malaysia……
        cuma karena kasihan tu…malaysia jadi nglonjak dech…
        kasihan…sungguh kasihan dirimu…..
        tataplah dirimu yang sangat merana karena mencuri…karena menjilati dari hasil yang haram…
        na’udzubillah….

    • fuck indon mengatakan:

      kamu fikir manohara itu baik???depan media pandai pura2 baik..padahal harta sultan kelantan habis dia bawa lari..dasar perempuan tiada harga diri

  22. ichsan wahyudhi mengatakan:

    GANYAAAANG MALAYSIAAA…!!!

  23. jaq_majapahit mengatakan:

    Kalo menurut ku mau-gkmau harus perang biar terbukti sp yg lebih hebat, Semaju apapun negara mereka,tp dalam urusan nyali,keberanian,kekuatan tetap unggul indonesia.Contoh kecil diurusan web(TI) bisa dilihat sp yg lebih unggul…(Ingat MAJAPAHIT broooo)

    • malayu mengatakan:

      ape gado2 ni? hey orang indonesia jgn nk blagak sgt la.. kami bukan jahil nk perang ngn korang..tak hingin pon..majapahit konon..sedangkan kami org melayu boleh rampas taming sari dari pahlawan majapahit..haha..jaga masalah negara korang sendiri tu..ekonomi dah teruk, kerajaan korang saja nk buat issue tarik intrest rakyat..jgn dibuta pemerintah sendiri..negara sendiri tak terjaga nk blagak mcm beruk..bodoh sombong..

      • aladdin mengatakan:

        what…..!!!!!!!!!!11
        helloooooo…
        malaysia…
        ingat…..ingat……
        1 point penting….
        jangan jangan malaysia ingin di jadikan provinsi sama indonesia……..
        setuju bgt tu…..

    • wan mengatakan:

      kami ingat.tetapi kenapa majapahit lari dari sana ke sini…………

    • bastomi mengatakan:

      membumihanguskan malasia bukan masalah bagi kita!!!malasia g punya nyali!!!!mental tempe!!
      malingsia g akan berani perang lawan kita kalo g ada inggris, PENGECUT-CUT-CUT!!!!

  24. kautsar mengatakan:

    sabar…..malaysia ga mungkin begitu kalo ga punya strategi…yang terpenting sekarang kuatkan persaudaraan antara kita yakin siapapun ga akan berani kalo kita solid..kuatkan iman,ukuwah,ekonomi dan militer..Allahu Akbar

  25. kautsar mengatakan:

    Istigfar saudaraku intropeksi diri anda pernah ga sisihkan gaji atau pendapatan untuk saudara2 kita di perbatasan yang kesulitan……jangan asal”perang..perang….”silahkan anda datang ke ambalat atau pulau2 dekat perbatasan tapi bukan untuk perang tapi untuk membantu lihat realnya bantu…bantu…mereka…merdeka!!!!!!!!!

  26. benci indon mengatakan:

    stupid indonesian. Kamu bisa menceroboh ambalat wilayah malaysia. malahan sebanyak 13 kali. malaysia baru sekali mahu perang. warga kamu banyak menjadi penjenayah di malaysia. merampok, menculik dan membunuh. Indon datang ke malaysia tanpa ijin & tiada paspor. malaysia tangkap dan hantar semula. habis duit malaysia. kalau ada paspor pun tiada permit kerja. datang menceroboh datang naik bot. Aku ingat lebih baik tembak saja semua pendatang haram tanpa izin ni. Bila nak balik indon je, rompak rumah orang terus balik Indon.
    Blah la , jangan datang Malaysia.

  27. aden mengatakan:

    pusing……… perang ya perang aja..
    jangan banyak cakap kalian malaysia bangsat!!

    • indoanjing mengatakan:

      koo memang bodoh…akal tak da

      • mbahmboh mengatakan:

        Kami Gabungan anak medan Bung (GAMB) se nusantara siap menunggu perintah laksanakan jihad perang lawan kezhaliman si malingsialan yang telah berani menginjak-injak harga diri tanah air, tumpah darah, bangsaku indonesia.Perang lawan malingsialan siapa takut.Tunjukkan nyalimu wahai kesatria2 indonesia.

  28. indoanjing mengatakan:

    He indo cuma pandai cakap besar je….tapi mana berani…harap kerajaan Malaysia mengusahakan pulau Ambalat tak usah hiraukan indo yang umpama lalat mengangu makan..hasil usaha carigali diambalat tu bolehlah dibelanjakan untuk menghantar pulang warga indo, makan minum mereka dipusat tahanan dimalaysia. serta memberi ganti rugi atas kecelakaan kehilagan harta benda akibat dirompak serta disamun oleh warga indo disini.

    • mbahmboh mengatakan:

      Peringatan kepada budak (Babu, kuli, pembokat, jongos, dll) melayu malingsialan untuk segera bertobat ke jalan illahi sebelum negara kalian akan di laknat oleh yang kuasa.Kesombongan dan keangkuhan malingsialan akan membawa malapetaka kehancuran.Mampuuuuss kelen budak melayu malingsialan

  29. suroyo mengatakan:

    indonesia itu TAI… Asien…..

    Bangsa juga bangsa Tai……………..

  30. kaliansemuatai mengatakan:

    ini semua mainan pemerintah!
    kenapa kita harus bermusuh..ternyata pemerintah dikedua-dua negara semuanya tidak boleh diharapkan.
    kalo kita berperang sampai bilepun kita akan susah..kita kan bersaudara…kebanyakan seagama.
    musuh2 agama kita akan tersenyum lebar melihat kita bergaduh.
    sy org malaysia..maaf ada golongan di malaysia yg ngak ngerti apa2 pun..pentingkan diri dan bodoh. skeptic terhadap org lain. di indonesia pun ada juga yg prasangka terhadap org malaysia.
    x perlu email saya..kerana email itu sudah ilang passwordnya

    • mbahmboh mengatakan:

      JONG SUMATERA PERWAKILAN MEDAN SIAP PERANG LAWAN AROGANSI MALINGSIALAN.
      TUMPAH DARAH KU INDONESIA.
      MARI BUNG BANGKITKAN KEMBALI SEMANGAT BUNG KARNO UNTUK GANYANG MALAYSIA.
      SIRAMKAN DARAH SI MALINGSIALAN UNTUK SANGSAKA MERAH PUTIH.MERDEKA ATAU MATI

    • abby mengatakan:

      Berdamai atas dasar sesama ISLAM…..
      bersyukur…

  31. shafyhanis mengatakan:

    MALAYSIA vs INDON
    Sebelum ini, banyak blog dan website berkaitan MALINGSIA hendak melancarkan perang terhadap MALAYSIA, persoalanya, mampukah INDON menyerang MALAYSIA. saya senaraikan statistik dan kelengkapan terkini 2 negara.

    MALAYSIA
    Tentera darat : Komando 69 (utama) dan lain-lain regiment
    kelengkapan : M1911 pistol, 9 mm and 10 mm Heckler & Koch MP5,Benelli M1014, Remington 870,Colt M16A2 dan lain-lain

    Tentera Laut : Paskau (utama)
    Kelenkapan : Colt M4A1, SIG-553 LB assault rifle, M249 Squad Automatic Weapon (SAW), MP5 submachinegun, M4 carbine equipped dan lain-lain

    Kelengkapan Tentera Udara : Helicopter EC725 Eurocopter, Jet Su-30MK, F/A-18D, MiG-29, CN-235, Hawk MK 108, MK 208 dan lain-lain

    Kereta Kebal dan kereta perisai : 1149 buah

    Kenderaan Pengangkut : 2026 buah

    Peluru Berpandu : 6446 biji

    Jet dan Helikopter : 143 biji

    Pembekal : United States, Russia, United Kingdom, Germany, Italy, Switzerland, Canada, Poland & South Africa

    Tambahan : malaysia memiliki MBT/kereta kebal utama moden iaitu PT-91 M, tidak seperti INDON yang memiliki kereta kebal era perang dunia ke2. ditambah pula dengan sistem pelancar roket pelbagai guna (MLRS) dari Brazil yang merupakan antara tercanggih di dunia.

    Malaysia juga memiliki jet pejuang sukhoi 30mkm yang termoden, malahan lebih baik daripada milik Russia kerana kombinasi peralatan dari Perancis, Russia dan Britan. Bakal membeli jet pejuang jenis MRCA(multi role combat aircraft) pilihan utama ialah super hornet f-18.

    Malaysia kini mula membina kapal perang sendiri, iaitu versi NGVP (new generation patrol vehicel) dengan bantuan teknologi Perancis. Di tambah pula dengan Kapal Selam Scropene yang merupakan terbaik di Asia, diakui oleh pakar ketenteraan U.S sendiri, Scropene merupakan kapal selam yang tersenyap serta terpantas,lebih hebat berbanding Sjormeen singapura.

    Malaysia juga bakal membeli sistem JERNAS daripada firma MBDA UK Ltd. iaitu sistem peluru berpandu pertahanan udara jarak dekat paling canggih bernilai lebih RM1.188 bilion.

    p/s : agak sukar mencari sumber kekuatan tentera INDON berbanding Tentera MALAYSIA di dalam internet.

    INDON
    Tentera Darat: 328,517 orang (penduduk INDON seramai 238,452,952 orang :p)

    Tentera Laut :
    74,963 orang tentera (di INDON terdapat 17,504 pulau… 5 orang jaga satu pulau, hahaha)
    Memiliki bayak kapal usang, walaupun memiliki beberapa buah kapal baru, ia masih tidak boleh beroperasi kerana kekurangan sumber kewangan dari pemerintah
    Tentera Udara : 34,930 orang (bergantung kepada umur pesawat, lagi lama umur pesawat, lagi berkurang jumlah tentera ;p )

    Pembekal : PT Pindad, PT.PAL, LAPAN (syarikat indon yang tidak terkenal di muka bumi). INDON juga telah disekat daripada menerima alat ganti dan peralatan ketenteraan dari U.S dan lain-lain negara

    Tambahan ; Dengan keluasan 1,919,440 km2 agak mustahil INDON boleh mempertahan negara mereka dengan peralatan perang zaman perang dunia ke 2 dan jumlah tentera yang sedikit berbanding keluasan tanah. Saya berharap agar INDON membatalkan niat menyerang MALAYSIA kerana tidak mahu tragidi 1964 berulang kembali.

    Ditambah lagi dengan rekod buruk iaitu kalah kepada Tentera GAM di Acheh dan Perang saudara di Ambon menunjukan tentera INDON tidak mampu bersaing dengan negara luar.INDON tetap INDON selamanya…

    apa yang INDON CLAIM dari MALAYSIA?
    1. Lagu Rasa Sayang Hey : Kontoversi lagu ini bermula apabila MALAYSIA menggunakan lagu ini sebagai lagu tema untuk mempromosikan TAHUN MELAWAT MALAYSIA 2007. INDON mendakwa bahawa lagu tersebut milik mereka dan dilindungi di bawah hak cipta terpelihara INDON. Tiada bukti yang menunjukan lagu ini milik siapa tetapi lagu ini pernah digunakan sebagai tajuk sebuah filem iaitu Rasa Sayang Sayang (1959)(Malaysia) dan filem Antara Dua Darjat(1960) (Malaysia) yang diarahkan oleh Seniman Agung Tan Sri P.Ramlee. Selepas itu, lagu ini direkodkan oleh syarikat rakaman PT Lokananta pada 1962 dengan menggunakan piring hitam (disk gramofon). Akhirnya kerajaan Malaysia mengakui bahawa lagu ini milik bersama (Malaysia, Singapura, Indon).

    sumber : Wikipedia dan indonbabi.blogspot.com

    2. Kain Batik : Mengikut sejarah, batik berasal dari negara INDIA sejak 2000 tahu yang lalu. Bagaimanapun tidak ada keterangan sejarah yang cukup kukuh tentang asal usul batik. Tetapi batik di INDON bermula apabila pedagang daripada INDIA membawa batik dari negara mereka untuk diperdagangkan di INDON. secara umumnya batik sudah tersebar luas diseluruh dunia seperti Malaysia, Indon,India, Thailand, Sri Lanka Iran, benua Afrika dan lain-lain tempat sejak berkurun lamanya, jadi tidak timbul pekara yang Batik berasal dari INDON

    sumber : http://www.quiltethnic.com dan http://www.utsavsarees.com/saree/batiksarees.htm

    3. Makanan Rendang : di dalam Wikipedia ada menyatakan rendang berasal dari INDON, tetapi menurut pandangan pribadi saya, nenek saya mempunyai resepi rendang tersendiri yang diturunkan sejak turun-temrun dan rendang yang nenek saya buat boleh bertahan sehingga 5 hari jika dimasak dengan betul, yang menjadi kemusykilan saya ialah nenek saya tidak pernah menjejaki kaki ke indon apatah lagi moyang saya. Bagaimana mereka boleh mendapatkan Resepi tersebut? Yang pasti saya bukan keturunan INDON !

    Berdasarkan pengalaman saya ke INDON 2 tahun lepas, sepanjang sebulan saya berada disana tidak pernah nampak walaupun sekali kedai yang MENJUAL RENDANG! apa yang saya nampak ialah kedai yang menjual mee ayam, soto, bakso daging tikus, sate babi, nasi padang dan sebagainya. Mungkin rendang di INDON diletakkan didalam muzium atau buku resipi…

    4. Ikan Arowana atau Kelisa : saya tidak mampu untuk mencari jawapan dan tidak berminat sama sekali untuk mencari jawapan untuk dakwaan bangang ini, harap maaf
    (mujur di INDON tiada Kanggaro ;p)

    • merahputih mengatakan:

      ingat .. tragedi 1964 Indonesia tidak kalah .. saat itu ada pasukan inggris, australia, selandia baru yang membantu malaysia … karena malaysia tidak mampu melawan sendiri patriotisme rakyat Indonesia … patriotisme adalah senjata paling ampuh dan mutakhir untuk melawan tirani saudaraku …

      • Jalur Gemilang mengatakan:

        Jangan salah wahai merah putih.. Tahun 1964 merupakan waktu soekarno ingin mengambil tanah Melayu menjadikan sebahagian wilayahnya secara paksa dan ingin menamakannya sebagai indonesia raya. maka diciptakan alasan Ganyang Maaysia kerana beliau tidak mengiktiraf Malaysia sebagai sebuah negara merdeka.

        Tapi sayangnya Soekarno tersilap hitung dengan kekuatan ketenteraan tanah Melayu pada ketika itu. Soekarno menyangka bahawa orang Melayu ingin bergabung dengan Indonesia kerana serumpun. Walaupun benar serumpun, orang Melayu (Minang, Jawa, Batak, Siam, Cina, India dan ntah apa bangsa dan suku) tidak mahu bergabung dengan indonesia kerana faktor penjajahan dan penjajah Inggeris masih lagi memegang tampuk pemerintahan Malaysia kerana mereka meninggalkan tanah melayu satu persatu dan tidak seperti Belanda.

        Belanda melantarkan Indonesia sendirian kerana Soekarno hanya emosi untuk merampas kemerdekaan dan tidak mahu berunding demi bangsa Indonesia itu sendiri. Bantuan yang datang bukan kerana orang Malaysia tidak mampu menentang Indonesia sendirian ini kerana seluruh masyarakat dunia tidak mahu ada lagi bentuk penjajahan setelah era kemerdekaan timbul. Saya percaya jika orang Malaysia mahu menjajah Indonesia diwaktu itu, Maka seluruh dunia akan mempertahankan Indonesia. kegagalan merebut tanah Melayu menyebabkan Indonesia sakit mental ditambah kegagalan merebut Sarawak dan baru-2 ini pulau Sipadan dan Ligitan.

        Indonesia umumnya akan gagal dan gagal terus sama Malaysia. Saya lihat jelas jika Indonesia dapat mengalahkan Malaysia dari segi apa-pun mereka kelihatan PUAS. Maka tidak hairanlah sampai ke anak cucu, Indonesia sepertinya berdendam atas apa jua perlawan (lomba). Masih ada sifat tidak puas hati yang mendalam dihati nurani orang Indonesia itu sendiri. Sedangkan orang Malaysia tidak seperti itu. Kekalahan kepada apa-apa bangsa sekalipun tidak memberi impak kepada warganya.

        Malaysia terus meluaskan wilayahnya apabila mendapatkan Sabah dari Philipina dan Brunei tanpa perang. Namun Brunei dikeluarkan dari Malaysia atas alasan raja-raja melayu. Namun begitu Malaysia kehilangan wilayahnya sendiri. Dimana wilayah Menara (Narathiwat), Jala (yala) dan Petanni (Pattani) akhir dijajah oleh Siam (Thailand). Malaysia juga kehilangan wilayahnya sendiri beratus kilometer persegi tapi orang Melayu malaysia tidak disimbah api dendam dengan orang Siam dan terakhir adalah pulau singapura (singapore) yang keluar dari Malaysia.

        Diwaktu kemerdekaan Indonesia banyak peralatan perang Indonesia hancur dan tidak sempurna setelah lelah melawan Belanda yang dikira mempunyai kekuatan tentera yang kuat pada ketika itu. Jika ada pun MUNGKIN peralatan ketenteraan Belanda yang baru di perbaiki dan ekonomi Indonesia yang tidak stabil dan kukuh akibat peperangan. Fikirkan bagaimana mahu menentang Malaysia yang mempunyai peralatan perang kepunyaan Inggeris yang ampuh dan tidak rosak. Lagipula Inggeris merasakan tanah Melayu masih dalam tanggungjawab mereka dan Inggeris akan keluar sedikit demi sedikit tatkala melihat Malaysia semakin stabil dan boleh berdikari. Malaysia tidak ada ancaman ekonomi separah Indonesia yang hancur menghalau penjajah Belanda.

        Dari segi ekonomi pula Malaysia mungkin sama seperti Indonesia namun Inggeris tidak akan tinggal diam kerana sedar perjuangan Soekarno didukung oleh Komunisme dan tindakan beliau tidak mengiktiraf raja-raja di Indonesia menyebabkan Malaysia tidak menerima gagasan Soekarno yang terbukti hancur setelah dicengkam Soeharto.

    • merahputih mengatakan:

      1. Lagu Rasa Sayange adalah lagu daerah Maluku, bahasa yang dipakai pun bahasa daerah Maluku, dan sering dinyanyikan oleh para pejuang pada masa PDII, tidak malukah tuan mengaku lagu itu milik anda ? Jangan-jangan nanti lagunya Peterpan, Dewa, Gigi juga diakui milik Malingsia .. hehe ..
      2. Batik asli milik kami bung, peninggalan kerajaan Sriwijaya dan Majapahit yang wilayahnya mencakup Malingsia juga (kerajaan-kerajaan di wilayah Malingsia bahkan sampai Kamboja yang mendirikan adalah keturunan Sriwijaya) …
      3. Rendang, disetiap rumah makan Padang tersedia rendang bung, jangan ngaku-ngaku pernah ke Indonesia kalo belum menemukan RM Padang, ada joke di negeri kami, bahkan seorang astronot pernah menemukan rumah makan Padang di bulan … hehe ..
      4. Arwana, okelah ikan ini memang ditemukan pertama kali di kalimantan, mungkin juga ditemukan di sarawak (negara bagian Malingsia atau lebih tepatnya salah satu propinsi kami ..hehe ) … Dan jangan salah .kangguru pun juga ada di Papua .. sungguh malu jadi bangsa malingsia .. suka ngaku-ngaku ..
      Kesimpulan : Negeri anda dulu adalah bentukan kerajaan besar Sriwijaya dan Majapahit, intinya bangsa anda adalah ‘keturunan’ / ‘air kencing’ nenek moyang kami .. tak malukah kalian kepada kami ? kreatiflah dikit .. ciptalah sesuatu yang benar-benar bisa kalian banggakan ..

    • mbahmboh mengatakan:

      Tenang kawan, santai aja!Rakyat indonesia pejuang sejati semuanya, kite mampusin lo semua kagak usah repot pake senjata mutakhir tapi dengan tangan kosong aja jadi lo mampusnya gak akan sakit2 amat.Cuma pengecut yang berkoar-koar mengaggap bangsanya paling hebat.kita tunggu aja tanggal mainnya, ku mampusin kau malingsialan.

  32. arek suroboyo mengatakan:

    Saya sebagaii Areekk areekk suroboyo..!! BERSEDIA MATI untuk bangsa dan negara kesatuan Republik Indonesia…!! dan akan mencincang habis seperti RICA-RICA ANJING bagi setiap negara asing yg ingin menghancurkan bangsa ini…!! ITU HARGAAA MATIIII SAUDARA….!!!

    ingatt…! Tokoh pengeboman di indonesia di dalangi OLEH orang dari negera MALAYSIA..!!!
    ingatt..!! Kebudayaan kita sebagian telah di rebut oleh MALAYSIA…!!
    ingatt..!! Kepulauan kita juga telah di rebut oleh malaysia..!!

    INGATT ..!! SEKALI MERDEKA TETAP MERDEKAAA….!!!!

  33. D' tini mengatakan:

    Seru juga blog ini…mudah-mudahan tidak semua orang Malaysia seperti di blog ini, saya masih menjumpai kawan malay yang baik-baik dan santun dengan orang indonesia disana…

    • Jalur Gemilang mengatakan:

      buat D’tini, Pers Malaysia masih dikawal ama kerajaan malaysia agar tidak menyimbah api kebencian kepada warga indonesia. Jangan risau orang Malaysia tidak cepat melatah seperti orang indonesia. Orang malaysia faham, “jangan ditanggapi orang yang kebanyakkan yang perutnya lapar”. Orang Indonesia dilayan seperti orang lain disini. orang Malaysia juga ada seperti orang Indonesia di sini. Kalau kita tidak kacau orang lain, tidak akan orang lain mahu menganggu kita.

  34. rambo indo mengatakan:

    timor leste siap melawan malesia kalo indonesia butuh bantuan.ok

  35. rambo indo mengatakan:

    timor leste sekarang sudah punya kapal perang . tank besar dan pesawat siluman.roket jarak jauh .dan senjata2 model .model baru .tmor leste siap menbantu melawan dari belakan.ok

  36. IVANEZ mengatakan:

    MALAYSIA SUDAH GA PUNYA NYALI..LO SEMUA KURANG PENGALAMAN DALAM PERANG..TENTARA LO GA PERNAH PERANG..NEMBAK SATU ORANG AJA MIKIR BUAT AIMNYA GA PAS2,ITU PUN PAKE DZIKIR KELAMAAN..
    NEGARA RI PUNYA TNI YANG TELAH BRPENGALAMAN DALAM PERANG..SDM KAMI TAK SEPERTI YANG XAN BAYANGKAN..BIARPUN KAMI PUNYA KETERBATASAN,TAPI INGAT..JEPANG DAN BELANDA PERNAH KALAH DENGAN TAKTIK PERANG KAMI!!JANGAN KAU NODAI NEGARAMU DENGAN KATA2 SOMBONGMU MALAYSIA..

  37. Seharusnya Mlaysia tak boleh berlaku macam tuh pada indonesia,bgaimanapun negara indonesia adalah negara atasan dari malaysia,dn sharusnya malaysia tak boleh merebut atau mengambil hak2 budaya daerah negara indonesia,dn sharusnya juga mlaysia brpikir,kalau sbuah tindakan yg dlakukn oleh malaysia itu sngat2 kterlaluan skali,saya sbgai org asli ngara indonesia,tak rela klau ngara tanah air aku sndiry diinjak2 diremeh2.atau drndah2 oleh negara lain trmasuk malaysia. Dn apasih tjuan kmu mlaysia ingn mrebut dn brperang dgn indonesia,apa indonesia pernah punya slah sma mlaysia,jka pnya,slahkn katakn dmana slahnya indonesia pda kmu mlaysia,dn stau sya indonesia adlh ngara yg dmai dn tk mempunyai msuh atau skutu stlah kmrdekaan 1945,dn skrg knpa ngara ttngga kta yg udh dianggap baik sma indonesia yg udh ngbntuin ngaranya,knpa kmu mlaysia ingn mrusak negara indonesia.dn anda tau malaysia,org yg prnah membom sbuah gedung bsar di indonesia ini adalah org2 anda malaysia,apasih tjuan kalian ingn mrusak ngra kita yaitu”RUDIN M.TOP” Apa tjuan dya brbuat sperti itu pda indonesia” dn sya ingn brtnya,sperti apakah sistem pemerintahan dinegara malaysia itu,apa dsna diajarkan tidak cra brtindak yg baik dn bnar?,atau tidak sama skaly? Trimakasih.
    By Sgenap warga negara indonesia.

    • indon bahlul mengatakan:

      indonesia ramai perampok…..indonesia ramai rakyat miskin…tak layak hidup dgn manusia…rakyat indonesia layak hidup dengan anjing seperti dimalaysia….nk makan pon payah inikan nk berperang…sedarlah wahai warganegara indonesia..

    • wan mengatakan:

      baru seorang samseng bodoh dari malaysia buat kacau bilau di indon tatapi kecoh satu negara. yang pendatang indon ke malaysia menjahanamkan malaysia dan menghabiskan wang rakyat malaysia untuk menghantar balik pedatang indon x-pasport,kes bunuh,rogol,rompak ,samun.tipu…..ftdtyfytsrtrsd siapa nak bayar macam mana?

  38. hadi mengatakan:

    apakah kita kudu sabar trus….?????dirampas….dihina….tkinya disiksa….pulau nya diakuin….dan sebagainya……
    namun apapun langkah tegas yang diambil pimpinan tertinggi negara ini tetap didukung….apalagi perang hingga darah pun mengalir demi kedaulatan negara ini……..
    aku muslim oleh karena itu…..sesuai dengan bacaan “hubbul wathoni minal iman” artinya cinta tanah air sebagian dari iman…..

    aku siap apapun yang terjadi untuk negeri ini

  39. ahmad mengatakan:

    negara kita telah di hina dan di permainkan oleh malaysia,,,
    pemerintah indonesia bukannya bertindak,,,tapi malah wartawan tv yg sibuk untuk menacari tahu apa masalahnya…. malaysia udah kelewatan cuy….udah kapal perang malaysia masuk ke perarian ambalat…claim REOG PONOROGO,,,TARI PENDET…ANKLUNG….BATIK,,,LAGU DAERAH RASA SAYANGE,,,MAKANAN KHAS SUMATRA ( RENDANG),,,masa indonesia diam² saja….ayo lah kita serang malaysia,,,,negara lain banyak yg mendukung indonesia,,,,masa takut,,,,,saya udh siap,,,ayo kita perangi si negri BIADAB itu,,,,,,
    siapkan,,,TNI,,,ABRI,,,,POLISI MILITER,,,ngapain punya TNI,,,ABRI,,,POLISI MILITER,,,kalo gk di manfaatin,,,,kasian tuh para tentara pada nganggur,,,gk ada yg bisa di ajak perang
    nah ini kesempatan buat para tentara indonesia buat kalian berperang melawan negara ANJINK………………………..

  40. datuk maringgih mengatakan:

    Ga ada sejarahnya rakyat malaysia menguasai dataran nusantara sejak jaman bahulak ampe skrg…yang ada bangsa indonesia yg menguasai semenanjung malaka dan sebagian birma sejak zaman nenek kakek kau tuh, yaitu kerajaan sriwijaya dan majapahit.. makanya baca sejarah oii budak2 malaysia !! menaklukkan malaysia itu hal yang gampang buat kami.sejarah mencatatnya !!

    dasar maling teriak maling !! budaya minang kalian klaim, batik, dll juga …terakhir tari pendet !!! jelas2 itu adanya cuma di bali …uhh !!! israel asia tenggara lo !! pencuri hak-hak negara tetangga!!kita libas aja kaum yahudi malaysia!! Allahu Akbar ..!!!

  41. warga malaysia mengatakan:

    Tenang semua, kenapa mahu gaduh2, bukankah indon n malaysia ni bersaudara dan seagama, datuk nenek saya asal indonesia n dah lama datang malaysia dan kebanyakan org di malaysia pun gitu asal keturunannya dari indon, mungkin kerana itu adat/budaya lebih kurang sama dengan indon kerana kami pun asal dari indon juga, oleh itu tidak timbul isu curi budaya krn kita semua memang bersaudara.
    saya juga punyai pembantu rumah indon dan dia baik dan jujur orgnya so sy suka dia tapi saya juga tidak suka dengan indon yg dtg sini dan berbuat jenayah.
    Tidakkah kalian perasan seperti ada org ketiga yang sengaja melaga-lagakan kita.
    Patutnya kita bersatupadu untuk menentang Israel.Amerika, Denmark dan sekutunya yg jahat dan menindas org islam. Cuba fikirkan saudara kita di Palestin….

    • UMMAH mengatakan:

      Iya! Guek amat setuju. Orang lain mau perangi musuh Islam, tapi kita sesama Islam pula yang mau berperang.. Selamat menunaikan ibadah puasa. Maaf zahir dan batin.

  42. Pejuang Islam Nusantara mengatakan:

    Apa ada pada nama bangsa? Bukankah Indonesia punya ramai org muslim?
    Jika benar2 terjadi perang kalian ingat kami org islam malaysia sanggup menembak kalian?
    Saudara yang berpuasa di bulan Ramadhan dan solat 5 hari sekali…

    Adakah di padang masyar nanti Allah akan menanya tentang berapa banyak rendang, lagu, tanah yg direbut2kn?

    Saya malu dengan blog2 dan tulisan org Indonesia dan Malaysia yg bercakaran atas isu-isu bodoh ini. Bukankah cerita2 indonesia asyik bercerita tentang Islam, berbuat baik dan bukan tuduh menuduh…..

    Maafkan saya jika mengguris hati org2 indonesia yang sangat mementingkan bangsa.. Saya doakan agar Islam sentiasa bangkit di Nusantara bukannya pejuangan bangsa palsu seperti ini…

    Generasi Muda Malaysia

  43. seagate mengatakan:

    kita harus berani melawan semua penjahat yang melakukan kejahatan bagi bangsa ini pada umumnya dan bagi orang indonesia khususnya.
    Indonesia Itu Banyak Orang hebat, jika kekuatan dari TNI masih kurang,
    kita masih mempunyai :
    Hacker : yang siap membantu untuk mengobrak abrik dunia maya.
    Dukun : yang siap membantu menganggu kejiwaan mereka
    jadi kerahkan semua kekuatan dari dasar sampai atas.

  44. sabahku mengatakan:

    ingin bertanya kepada warga Indonesia… Kenapa kamu marah sekali kami memanggil kamu Indon walhal Indon hanyalah singkatan kepada perkataan Indonesia. Dan kamu memanggil kami dengan perkataan Malingsial, dua perkataan yang sangat kurang enak didengar.. Berkenaan dengan amah yang bekerja di Malaysia.. saya pasti, kami disini melayan warga kamu dengan baik sekali padahal yang menjadi isu sekarang terhadap amah2 yang terinaya/mangsa dera adalah amah2 yang bekerja dengan bangsa Cina yang bukan beragama Islam. Itupun ianya hanyalah isu terpencil yang diperbesar2kan.
    Saya amat malu sekiranya terjadi perang antara kita, puncanya hanyalah isu2 remeh dan akan datang menjadi rujukan sejarah anak2 kita. Sila jawab wahai warga Indonesia….

  45. malaysiatercinta mengatakan:

    ingin bertanya kepada warga Indonesia… Kenapa kamu marah sekali kami memanggil kamu Indon walhal Indon hanyalah singkatan kepada perkataan Indonesia. Dan kamu memanggil kami dengan perkataan Malingsial, dua perkataan yang sangat kurang enak didengar.. Berkenaan dengan amah yang bekerja di Malaysia.. saya pasti, kami disini melayan warga kamu dengan baik sekali padahal yang menjadi isu sekarang terhadap amah2 yang terinaya/mangsa dera adalah amah2 yang bekerja dengan bangsa Cina yang bukan beragama Islam. Itupun ianya hanyalah isu terpencil yang diperbesar2kan.
    Saya amat malu sekiranya terjadi perang antara kita, puncanya hanyalah isu2 remeh dan akan datang menjadi rujukan sejarah anak2 kita. Sila jawab wahai warga Indonesia….

  46. pak tuan mengatakan:

    Saya fikir isu konflik antara 2 Negara serumpun Indonesia-Malaysia hanya kerana sebab utama isu budaya yg menjadi fokusnya……. amat tidak bijak dan ternyata kolot!

    Mengapa tiba2 isu ini panas dipermainkan sedangkan kita sama2 masih letih dgn keadaan ekonomi yg tidak menentu sekarang ini?

    Sudah lupakah Negara Indonesia akan talian silaturrahim sesama agama Islam hingga tenggelam dek isu yg tak seberapa?

    Saya sekadar berkongsi kiesedihan sebab pemikiran kita berserabut dgn keganasan yg tiada penghujungnya.

  47. kari Sutan mengatakan:

    ingat lah,,,,
    Setan akan terus menghasutmu wahai saudara ku,,,

    karna setan suka permusuhan dan kehancuran,,,,,

    perang bukan solusi,,,

    lain halnya yg terjadi di israel dan palestin,,,,

  48. kari Sutan mengatakan:

    pikirkan nasib anak cucu kita di kemudian hari,,,,,!!!!!!!

  49. mr right mengatakan:

    bagi saya anda yang ingin berantam sangat adalah orang yang tiada kerja dan membazir masa,di malaysia rakyat nya tidak cepat melenting mendengar isu kabar ini.mereka lebih sayang masa,kerana mereka anggap masa itu emas yang perlu di gunakan secukup-cukupnya untuk mencari rezeki dari berhimpun dengan menjerit sana sini..orang melayu dan indon sama saja dan dari rukun yang sama,bahasa yang seakan sama.kenapa perlu sakit hati.anda perlu marah kerajaan anda kerana kemajuan yang anda inginkan tidak dapat dikecapi kerana masalah politik di indon.kenapa susah kerana anda ramai dan hanya ada 1 kaum..tetapi di malaysia ada 3 kaum masih dapat hidup harmoni..dengar wahai sahabatku yang di indon sana,,masa itu emas jangan kita sia-siakannya

    • bastomi mengatakan:

      rakyat anda tidak mudah kepancing karena pers malaysia banyak dimanipulasi,,pers disini sangat terbuka, wajar aja kl malingsial g mudah kepancing kurang informasi sih….

  50. mr right mengatakan:

    datuk maringgi kamu punya otak kolot..bangsa kamu hancur kerana otak seperti kamu..tentunya anak kami seperti kamu yang pandai berkata-kata tapi dayus.ingat allah benci orang yang penghasut dan dengki

    • bastomi mengatakan:

      sapa yang menghasut?? bangsa kamu tuh yang g punya otak!! apa2 ngambil dari indonesia, mang kamu g bisa mikir pa? pake dong akal yang diberikan Alloh pada kalian jangan cm dipake buat nyuri doank, gak KREATIF banget!!!

  51. mr right mengatakan:

    wahai ahmad dari indon..kamu iblis bulan puasa…ajak orang berantam dengan isu kecil..walhal kalau adat pun bukan boleh bawa ke kiamat…bodooooooh!!!

  52. mr right mengatakan:

    rambo indo lu tu nak cari wang untuk ke malaysia pun takda…mau hantar jin kah..wua….wuaa

  53. mr right mengatakan:

    tapi gimana mau serang malaysia yak?baru-baru ini udah 9 mati naik kapal terbang,sebab kapalnya udah usang banget..mau lawan sukhoi MKM malaysia? kena geser ja udah ceplos…hua…hua..mau dari kapal selam pun udah usang…yuk pakai kelapa kering je yuk….hanyut sampai malaysia..

    • bastomi mengatakan:

      ah loe kaya g tau aja, secanggih-canggihnya teknologi g akan berguna kl manusianya bodoh-bodoh ky bangsamu yang bisanya cm mencuri!bangsamu cm berani dibawah ketiak inggris!
      mana kejantananmu hah???

  54. mr right mengatakan:

    arif..arif…dulu acheh kena tsusami sebab kamu udah lupa allah…lihat aja di manjam.com..bangsamu ramai udah jadi gay..serambi kaabah konon…

  55. faizal mengatakan:

    tiada siapa yang mahukan peperangan…
    dan tiada siapa yang mengejek-ejek dan merendahkan warga indonesia …
    kita satu rumpun satu bangsa…kerajaan melayu melaka diasaskan oleh Raja Parameswara….
    Di malaysia ni terdapat beribu-ribu warga indonesia yang bekerja disini…ada yang baik, yang suka menolong, suka membantu, peramah..dan rajin..
    namun ada juga yang sebaliknya..mereka datang membuat kacau..perebutan untuk mendapatkan pekerjaan menyebabkan ada di antara mereka yang tercicir…golongan-golongan yang tercicir ini lah yang telah mencalitkan lumpur pada bendera indonesia…mereka merompak, merogol, dan membunuh untuk wang. bukanlah dikatakan yang rakyat malaysia tiada yang melakukan jenayah seumpama itu kerana manusia semua sama…bayangkan berapa ramai rakyat indonesia yang tiada pekrjaan disini…kerajaan kami masih perlu menanggung rakyat-rakyat lain yang miskin…dan pada masa yang sama masih cuba untuk menolong warga-warga kamu..perlu diingat juga malaysia terdiri dari pelbagai kaum ada cina, india dan bumiputera…jangan kamu terlalu mudah untuk mengaitkan terus kepada kami orang melayu disini bla sesuatu tohmahan dilemparkan..sedangkan kita pada asalnya saudara…namun kerana politik dan wang, kita semua ingin menumpahkan darah…bukan kah lebih baik kalau kita bersatu dan majukan ekonomi serantau? mari kita bangunkan kerjasama bersama tingkatkna eknomi kukuhkan persatuan..hapuskan diskriminasi…tidak semua orang mahukan peperangan..kita sudah berada di zaman keamanan bukan keganasan…yang patut kita perangi adalah bangsat-bangsat yang telah menjajah kita dahulu…mereka yang telah mencemarkan kedaulatan bangsa kita…mereka yang telah mengucar-kacirkan struktur hidup kita…maaf kan saya jika terkasar bahasa…tapi ini masa depan bersama..negara lain hanya memandang dengan mata yang lapar bila kita bertelagah..

  56. anakbangsa mengatakan:

    Beberapa Universitas di Pulau jawa sudah menutup kemasukan pelajar malaysia seperti Unpad dan UNS.
    Beberapa daerah di bali sudah mensweeping pendatang dari Malaysia.
    passport mereka curi dan mengatakan bahwa pendatang dari malaysia itu adalah pendatang ilegal (membalas dendam terhadap aksi RELA yang berbuat demikian).

  57. kotak mengatakan:

    perang buat apa?

  58. Anak Jawa mengatakan:

    Salam buat semua,

    Sy keturunan darah Jawa sama Melayu…dan Rakyat Malaysia…
    Saya terharu atas apa yg berlaku..memangnya kami salah….TAPI bukan seluruh Rakyat MALAYSIA…

    Saya yang juga berdarah JAWA…tidak setuju dengan apa telah dilakukan oleh ORANG MALAYSIA….
    Memangnya TIDAK ADA MANUSIA yang lebik baik dan Mulia dari yang lain …HANYA Nabi Muhammad S.A.W…..

    Bagi saya bersalah itu TETAP BERSALAH..tapi yang salah tu hanay SATU ORANG…(yang membuatnya)…bukan semua….kalau MALING yang mencuri tu seorang anak….MENYAPA IBU, AYAH, KELUARGANYA juga ditangkap….hanya si MALING yang harus dihukum…

    Pada saya, saya tidak pernah menganggap Indonesia dan Malaysia ini berbeza….(hanya beza negara)..tapi ianya satu..seperti satunya dalam diri saya….JAWA INDONESIA…dan MELAYU MALAYSIA…..KITA SEBENARNYA BERSAUDARA……memang benar..ada rakyat Malaysia yang salah…tapi macam satu keluarga…kadang-kadang abang yang buat salah…usik adik..maka..abang yang mesti kena rotan…jangan usik adik…kan sepatutnya gitu….

    Walau apa pun….satukan lah semula…berbezaan kita…kita serumpun…dan yang paling penting jangan diputuskan hubungan itu…bagi yang bersalah…kita sama-sama cari dan hukum yang bersalah sahaja dan yang bersubahat denganya….yang tidak berdosa…jangan dihina….

    Kita sama-sama hidup untuk mencari kebaikkan..tak kira bangsa mahupun agama…kita tidak mahukan permusuhan dan kekacauan….yang salah sahaja dihukum dan bukannya seluruhnya dihukum….

    Salam Persaudaraan…nun diperantauan…

  59. malaysiatercinta mengatakan:

    Waduh, enak saja loe gelar Malaysia sebagai Maling-sia..Indonesia juga maling juga deh. huhu

    Utamanya bila ekstrem Indonesia marah sangat dengan mengatakan Malaysia klaim budaya Indonesia. Perkataan ‘klaim’ juga dah maling dari perkataan Inggeris.

    Yang kedua perkataan sweeping oleh pasukan buluh runcing.

    Pastu diaorang kata Terang Bulan adalah ciptaan rakyat Indonesia. Sebenarnya lagu Terang Bulan adalah dari melodi lagu berjudul La Rosalie ciptaan Pierre-Jean de Béranger (1780-1857)

    Lagu tersebut sangat popular ketika itu dan melodinya digunakan oleh Sultan Perak ketika itu sebagai lagu Negeri dengan tajuk Allah Lanjutkan Usia Sultan sebelum diadaptasi menjadi lagu Negaraku pada tahun 1957 oleh Tunku Abd Rahman dan panelnya.

    Aduh lagi malu ya kalau ‘klaim’ ciptaan orang lain sebagai ciptaan sendiri. Dah kira ‘bapak maling’ nih.

    Berikut adalah lirik lagu Terang Bulan

    Terang bulan
    Terang di pinggir kali
    Buaya timbul disangkalah mati
    Jangan percaya mulutnya lelaki
    Berani sumpah ‘tapi takut mati
    Jangan percaya mulutnya lelaki
    Berani sumpah ‘tapi takut mati

    Waktu potong padi di tengah sawah
    Sambil bernyanyi riuh rendah
    Memotong padi semua orang
    Sedari pagi sampai petang

    Waktu potong padi di tengah sawah
    Sambil bernyanyi riuh rendah
    Bersenang hati sambil bersuka
    Tolonglah kami bersama sama

    Sumber : http://en.wikipedia.org/wiki/Terang_Bulan

  60. malaysiatercinta mengatakan:

    Tulisan : bihun_soto

    Ada beberapa isu yang sekarang ini menyebabkan indonesia marahkan malaysia, tetapi kita perlu perhalusi dan memandangnya dari segenap sudut. saya telah meneliti perkara ini dan ini adalah kesimpulan saya rasakan sebab mereka marahkan kita.
    isu yang sedang hangat di indonesia (pada malaysia perkara ini tak jd masalah/terpencil):-
    a. kes manohara
    b. kes ambalat
    c. kes pembantu rumah kena dera
    d. penggunaan budaya (lagu, pakaian, makanan dll yang hampir sama seperti mereka) sebagai alat untuk promosi pelaancongan negara
    Ini adalah perkara2 yg dipandang serius oleh rakyat indonesia sekarang terhadap malaysia.
    e. kes Nordin Mat Top

    Sekarang ini ramai rakyat indonesia di laman web memangil malaysia MALINGSIAL. Maling tu maksudnya pencuri. Bukalah laman web dan taip perkataan tu, pasti jumpa mcm2. Hakikat sebenarnya media di sana sengaja mengalihkan isu sebenar di sana yang lebih besar. Apa dia? Pastinya pilihanraya (pemilu) yang akan datang ini. Banyak manifesto yg tidak tertunai oleh ahli politik, oleh itu cara terbaik adalah menjadi hero dgn membangkitkan isu2 di atas.

    Buktinya penghantaran pembantu rumah disekat serta merta ke malaysia sehingga tempoh yang ditetapkan?

    Kenapa sehingga tempoh yang ditetapkan? kenapa tidak buat selama-lamanya? saya pasti selesai pemilu nanti, mereka akan hantar balik pembantu rumah ke malaysia. mereka masih belum mampu menampung rakyat sendiri lagi jadi itulah taktik mereka. tetapi kita pun tak heran, PAPA pun dah order puluh ribu pembantu rumah daripada mindanao. lepas ni terpulanglah kepada diorg nak teruskan ke tidak.

    Kalau kes budaya pulak, memang byk persamaan dgn kita. Jadi kita ambil sebahagian, ubahsuai dan naiktaraf kemudian promosi hingga jadi produk pelancongan. Salahkah? Ingat lagi promosi pelancongan Singapura di tv-tv m’sia? Kan lagu tu lagu rakyat Malaysia yang kita dengar dari kecil, cuma Singapura tukar je lirik dia. Tetapi kita tak kisahpun. Malah kita buat Rasa Sayang jadi menarik dan jadi lagu promosi pelancongan kita plak. Masuk jugak dalam tv Singapura. Best man win. Yang Indonesia heboh sangat apasal? Sekarang Malaysia dan Singapura berlambak2 pelancong datang, kenapa perlu dengki? Jepun pun tak mencipta, sekadar ubahsuai dan komersialkan je.

    Bagi rakyat M’sia byk lagi isu yg penting termasuklah membangunkan ekonomi yg baru jatuh tempoh hari. Tak perlulah nak bergaduh benda yang tak bermanfaat. Lgpun bila M’sia kaya, Indonesia pun tumpang jugak. Kita pun suka. Rakyat Msia yg asal usul Indonesia juga byk disini, dan mereka pun tak pernah lupa asal usul. Indonesia, berhentilah sikap nasionalisme yang tak tentu arah tu.

    Sumber : http://isuhangat.blogspot.com

  61. ukhwah mengatakan:

    Ya ikhwanul muslim,

    apa bisa tarian yang kamu perjuangkan dapat menyelamatkan kamu dari api neraka? apa bisa identiti bangsamu dapat misimu dari disoal oleh Allah? sedangkan Muhajirin dan Ansar boleh mengenepikan latar belakang kerana Islam..kenapa Indonesia dan Malaysia mau bermatian kerana satu tarian..kekuatan dan kebengisanmu bukan tanda kamu berakal..kamu harus ingat bahawa perang Badar dulu telah di hantar tentera yang tak bisa kamu nampak…Muslim Malaysia tidak akan berperang dengan Muslim Indonesia melainkan bersatu kerana kami bukan mudah diapikan oleh tangan-tangan yang tersembunyi yang mahu memecah belahkan umat Islam dinusantara ini..jangan sampai Allah menghapuskan kita dan gantikan dengan umat yang lebih baik…..bersatulah atas kalimah syahadah, jangan cepat melenting kerana ketegangan ini boleh jadi disebabkan ada yang dengki dengan Malaysia dan Indonesia…

    • bastomi mengatakan:

      SAYA sangat setuju dengan tulisan anda, tapi kasus ambalat dll yang dilakukan pemerintah anda yang sangat menyinggung harga diri bangsa indonesia sudah sesuai dengan ajaran islam?
      islam sangat menjungjung tinggi harga dan martabat manusia, sangat tidak sesuai dengan tulisan anda!
      intropeksi dulu diri anda sendiri pak!!!

  62. caloiar mengatakan:

    arwah nordin yang kamu sume sebutkan juga belajar menjadi tokoh dari guru di indonesia…
    jika tidak..mengapa die ke indonesia utk belajar disana..dan mempraktikkan apa yang dia belajar..
    lagipun dia menyerang utk orang2 kaum “lahanat” bangsa asing..bukannye orang2 indonesia targetnya..
    cuba2 la fikir warga indonesia..

  63. sabahku mengatakan:

    51 | Zulfikar Akbar Nasution
    14 Juli, 2009 pada 3:58 pm
    @ Robert Manurung.
    Poin Pertama:
    Perbandingan antara orang Indonesia yang bekerja di sana dengan orang Indonesia yang mengalami depresi akibat perbuatan orang Malaysia terhadap orang Indonesia itu sangat jauh.
    Lebih dari 2 juta rakyat Indonesia yang secara mental dan fisik sangat menikmati kehidupan dan bekerja dalam periode yang cukup lama di Malaysia yang malah menawarkan banyak kelebihan dari pada mereka harus mengemis dibawah pemerintahan Indonesia sendiri.
    Mereka menabung dan mampu membantu para anggota keluarga yang di indonesia. Tapi ini ” TIDAK ANDA NILAI”, sedangkan hal ini sangat contrast. MALAH BANYAK ORANG BATAK TOBA YANG MENGAIS REZEKI DI SANA BUNG, PAHAMI DAN NILAI ITU BAIK-BAIK .
    Apakah kejadian tentang penyiksaan orang Indonesia di Malaysia mampu menjadi pelajaran berharga buat pemerintah Indonesia? Kalau dari dulu Pemerintah Indonesia disegani, maka sudah jelas Pemerintah Malaysia akan menindak dengan tegas orang Malaysia yang berani menyiksa orang Indonesia.
    Ini sudah jelas-jelas menjadi tanggung jawab Pemerintah Indonesia untuk menyelesaikannya dengan belajar dan terus belajar serta mau hidup dan mati untuk rakyatnya.
    Poin Kedua:
    Kemampuan Malaysia yang dikatakan dengan mudah menjarah harta kekayaan alam Indonesia yang seperti anda katakan di atas sebenarnya sudah lama terjadi, tetapi anda tidak pernah menilai bahwa mereka mampu melakukan itu semua dikarenakan ada peran dari orang Indonesia sendiri yang membuat itu terjadi. ( PIKIRKAN ITU BUNG ).
    Hei Bung, Malaysia tidak akan berani langsung menjarah harta kekayaan negeri orang lain jikalau semua unsur kekuatan yang di miliki Indonesia baik itu dari segi finansial maupun strukturalnya sudah hebat, tapi sekarang malah sebaliknya.
    Berbangga saja sebagai Orang Indonesia tidaklah cukup tanpa anda tau sendiri bagaimana caranya mengatasi kemampuan yang dimiliki oleh orang lain serta mampu bersaing dengannya. ( Ataukah anda merasa minder untuk itu ?
    Poin Ketiga:
    Anda dengan mudah mengatakan bahwa Pemerintah Malaysia adalah:
    Negara tetangga yang membuka perbatasannya supaya orang Indonesia masuk (apakah Anda atau sanak saudara Anda termasuk ?), lalu dibujuk menjadi warga negara sana, supaya jumlah etnis Melayu tetap unggul secara signifikan atas etnis Cina.
    Na’uzubilllah Minzalik, dari segi mana anda menilai ini?
    sebentar anda katakan bahwa orang Indonesia di Malaysia disiksa dan diperlakukan secara biadap, dan dilain waktu pula anda katakan bahwa Malaysia merekrut alias membujuk-bujuk orang Indonesia agar menjadi warga negara disana? “SUNGGUH PLIN-PLAN SEKALI ANDA INI SEBENARNYA”. Pantas saja Orang Mandailing melaknat orang-orang seperti anda yang taunya hanya membuat huru-hara di blog ini.
    SEKALI LAGI SAYA TEKANKAN DI SINI, JIKA ORANG MANDAILING YANG MEMEGANG TAMPUK PEMERINTAHAN DI MALAYSIA ( AMIN YA ALLAH YA RABBI ), MAKA SUDAH SANGAT JELAS TIDAK AKAN SETEGA ITU ORANG MANDAILING, SEKALI LAGI SAYA KATAKAN TIDAK AKAN SETEGA ITU ORANG MANDAILING MELAKUKAN PENYIKSAAN TERHADAP WARGA NEGARA INDONESIA, SEBAB SEBAGAI ORANG MANDAILING, KAMI MERASA BAHWA KAMI ADALAH SATU, DAN SATU ITU KUAT, SILAHKAN ANDA MENJILAT LUDAH ANDA SENDIRI SUATU SAAT NANTI KETIKA HAL INI TERJADI.
    DAN BERSIAPLAH UNTUK TERPURUK LEBIH JAUH KEDALAM LEMBAH KEBENCIAN DAN RASA ANTI ANDA YANG SANGAT MERENDAHKAN MARTABAT ANDA SENDIRI SEBAGAI ORANG BATAK TOBA.
    Poin Keempat:
    dalam doktrin TNI yang baru, negara jiran itu dikategorikan sebagai potensi ancaman nomor satu bagi keamanan nasional Indonesia. Jelas ?
    “TIDAK JELAS DAN SALAH BESAR ANDA DI SINI BUNG”.
    Integritas yang ada sekarang yang di miliki Indonesia sekarang ini akan tetap utuh.
    Keutuhan dan kekuatan integritas tidak akan bisa sama sekali bisa di taklukkan baik oleh kekuatan Militer Malaysia maupun Militer Amerika atau Yahudi sekalipun jika Pemerintah Indonesia sanggup berkorban mati-matian buat rakyatnya.
    Pengorbanan mati-matian apa yang dimaksud di sini? Pengorbanan yang bermakna ada tindakan yang sangat jelas bahwa siapapun dia jika dia adalah orang Indonesia maka dia akan mendapatkan perlindungan dalam berbagi bentuk, dan ini bukan hanya harus ditulis di atas hitam dan putih, tetapi juga harus dengan tindakan serta commitment yang kuat.
    Ancaman yang paling utama dalam DOKTRIN TNI YANG TERBARU UNTUK SEKARANG INI ADALAH ” DISINTEGRASI BANGSA YANG AKAN MENUJU KEPADA PERPECAHAN SERTA KEBENCIAN YANG ADA DI DALAM DIRI ANTARA SESAMA ORANG-ORANG INDONESIA YANG DIAKIBATKAN OLEH KESENJANGAN SOSIAL YANG TERLALU JAUH DAN SEAKAN TAK KURUN MEMBAIK.
    Intinya adalah Finansial. Malah TNI SENDIRI HARUS MENGIRIT HABIS-HABISAN AGAR BISA SURVIVE, SEOLAH-OLAH NEGARA INI BUKANNYA NEGARA YANG KAYA, TAPI MERUPAKAN SEBUAH NEGARA YANG SANGAT MISKIN.
    TETAPI APA YANG ANDA LAKUKAN UNTUK MEMBANTU HAL INI?
    HANYA OMONG KOSONG YANG TAK BERKUALITAS YANG ANDA TAMPILKAN TANPA ADA REALITAS YANG JELAS. SUNGGUH SANGAT MUNAFIK.
    BERBANGGA MEMILIKI SEBUAH KESATUAN “TENTARA NASIONAL INDONESIA” SAJA “TIDAK CUKUP BUNG”. SEDANGKAN ORANG LAIN TELAH BERBUAT JAUH KEDEPAN AGAR KEMAMPUAN TNI SEMAKIN SOLID, EH ANDA MALAH TAUNYA HANYA BERKOMENTAR TANPA “ISI”.
    Poin Keenam:
    PS : kalau Anda memang pandai, buktikan saja. Tapi, kalau Anda hanya sibuk mengatakan orang lain bodoh, itu adalah bentuk INVERTED CONFESSION (mudah-mudahan Anda tahu artinya).
    Sehebat dan sepintar apa dirimu bung?
    Bagi saya: ” ANDA DAN KOMPLOTAN ANDA HANYALAH ORANG-ORANG YANG KERDIL YANG TAUNYA MEMFITNAH KESANA KEMARI DIKARENAKAN RASA ANTI ANDA YANG TERLALU BERLEBIHAN.
    SEBELUMNYA ANDA BERUSAHA MEMOJOKKAN ORANG MANDAILING DAN SEKARANG ANDA MALAH MEMOJOKKAN SEBUAH NEGARA.
    APALAGI RENCANA ANDA KE DEPAN? YANG JELAS TETAP DENGAN HAL YANG INTINYA TAK LEPAS DARI PENGEMBANGAN RASA ANTI ANDA YANG TAK JELAS UJUNG PANGKALNYA.
    Tiadanya kesadaran yang anda miliki bahwa anda memainkan RASA BENCI YANG SUNGGUH BERLEBIHAN MEMBUAT ORANG-ORANG MANDAILING SEMAKIN MENYADARI BETAPA BERBAHAYANYA ANDA SEBENARNYA DENGAN MEMBUAT SEBUAH BERITA YANG MENYESATKAN DARI ANDA DAN KOMPLOTAN ANDA.
    DAN KAMI SEBAGAI ORANG MANDAILING SEKARANG SUDAH MENGETAHUI DENGAN JELAS BAGAIMANA SEBENARNYA SIKAP ANTI ORANG BATAK TOBA YANG SANGAT IRI DENGAN ORANG MANDAILING DAN TIDAK SEGAN PULA KAMI AKAN MENAMPILKAN BERITA YANG AKAN MEMBUAT ANDA SESAK DADA.
    KALAU ANDA DENGAN SEENAKNYA MENGHASUT ORANG-ORANG MANDAILING DAN ORANG BATAK TOBA DI SINI, MAKA PERLU SAYA TEGASKAN BAHWASANYA ANDA ADALAH SATU SATU DARI ORANG YANG BERUSAHA MEMBUAT PERPECAHAN DAN YANG NANTINYA AKAN MELUAS KEPADA KEBENCIAN SOSIAL DIMANA INI SENGAJA ANDA BANGUN DENGAN ADANYA ORANG DIBELAKANG LAYAR YANG MENARIK HIDUNG ANDA.
    “PAHAMI ITU DENGAN JELAS BUNG” !!!
    Ps: “IF YOU DO NOT UNDERSTAND IT, ASK YOURSELF WHY ??? ”.
    @Robinson
    Bukan nenek moyangkau yang memberikan marga kepadaku.
    kau kasar, aku pun bisa jauh lebih kasar.
    Abang kau mereka itu, dan bukannya ” ABANGKU “, DASAR TAK TAU IDENTITAS KAU INI YA.
    Kau mau jadi Batak kek, Israel Kek, terserah kau. jangan sok hebat pula kau disini.
    Diri kau itu yang masih belum sadar-sadar alias terlelap dengan
    kata-kata Batak terhebat.
    Jangan kau jadi bodoh hanya dengan di lapisi oleh kata-kata palsu Batak terhebat kek, keren kek.
    Kalau kau mau katakan itu, katakan saja di kalanganmu.
    (sama saja seperti KATAK DI BAWAH TEMPURUNG).
    @ Parlindungan Sihotang.
    Ketika eksistentensi kami sebagai orang Mandailing di fitnah, maka kami pun berhak memberikan pendapat, masukan dan komentar balik, sebab jika sebuah cerita yang di tampilkan oleh Robert Manurung (YANG DISINI AKU SEBUT DIA DENGAN PANGGILAH KHAS “ SI PENGHASUT” )sebagai si pembuat berita sudah menyinggung perasaan orang lain maka sudah jelas bakal ada intervensi yang akan mengimbangi, dan itu sudah pasti.
    Anda seharusnya juga melihat bagaimana komentar-komentar yang sangat kasar dan sangat hina dari orang-orang Batak Toba, “ANDA MALAH HANYA TERKESAN DIAM”. cobalah anda juga berikan saran yang baik kepada mereka, jangan hanya ke satu pihak, saran yang baik akan dapat diterima, tetapi saran yang berat sebelah akan hanya jadi angin, hilang begitu saja.
    SI PENGHASUT MALAH TERTAWA KETIKA MEMBACA PESAN DARI ORANG BATAK TOBA YANG LAINNYA YANG KHUSUS DITUJUKAN KEPADA ORANG MANDAILING, DIA AKAN TERUS SEPERTI INI SEBAB ITULAH NALURI SEBAGAI SEORANG PENGHASUT SEPERTI DIA, MAKA SAYA JUGA BERHAK MENYADARKANNYA AGAR YANG LAIN TIDAK MENJADI KORBAN EMPUK BAGINYA.
    PESAN SAYA SEBAGAI ORANG MANDAILING KEPADA ANDA SEBAGAI ORANG BATAK TOBA SEHARUSNYA ANDA MEMBERIKAN NASEHAT KEPADA “SI PENGHASUT” AGAR BERHENTI MEMBUAT ISI BLOG YANG SANGAT TIDAK MENDIDIK INI. SAMPAI KAPANPUN ITU.
    PIKIRKANLAH INI DAN LAKUKANLAH DENGAN SEGERA.
    Ketidaksenangan Robert Manurung yang terlalu berlebihan dan selalu memojokkan orang Mandailing dan menempatkan rasa anti patinya yang tidak pada tempatnya dan ini akan terus mengundang kebencian yang tentunya lambat laun akan merugikan dia dan komplotannya sendiri.
    HARAM BAGIKU MEMULAI SESUATU YANG JELEK, Aku akan melakukan apapun itu jika ada orang yang menjelek-menjelekkkan kaumku.
    Semoga kau paham Sobat.
    @ Naraja.
    APA MARGA KAU, TULISKAN !!!, JANGAN KAU HANYA TAU BERKOMENTAR JELEK DI SINI TAPI KAU SENDIRI PENGECUT.
    CERITA YANG SUNGGUH TAK BERKUALITAS YANG KAU SAMPAIKAN DISINI. KELIHATAN KAU INI ORANG YANG TIDAK BERPENDIDIKAN.
    JAYALAH MANDAILINGKU ( AMIN YA ALLAH YA RABBI ).

    Sumber: http://tobadreams.wordpress.com/2009/06/07/kalau-indonesia-berperang-dengan-malaysia-bagaimana-sikap-peranakan-batak-mandailing-di-sana/

  64. zee mengatakan:

    indonesia bodoh, tak sedar diri. Bila ditempa musibah Malaysialah datang menolong. Presidentnya tak malu memohon tolong pada Kerajaan Malaysia sedangkan beberapa hari kebelakang ini rakyatnya sibuk nak bunuh orang Malaysia. Memanglah bangsa yang tak tahu malu dan tak kenang budi? Satu pandangan orang malaysia terhadap warga Indon ini mereka ini adalag golongan yang tidak boleh dibuat baik. Nanti akan mereka kianati kita. Tengok saja amah-amah disini. Orang Indon ni tak ada kerjalah lain ke? Orang putih tak marah pun bila negara lain guna muziknya, alat muziknya. Tad de pun ngaku ini barat punya orang Indo jangan guna orang malaysia jangan pakai….Ini hak kami. Ini adalah kerana orang barat educated.. Takke bodoh isu tarian nak sampai perang.. bodoh…..bodoh.

  65. aku mengatakan:

    jika ku di pihak yang ingin menjatuh 2 negara ni….akan ku gelak besar….
    sungguh mudah untuk membuat mereka bertelagah……tidak kah mereka belajar sejarah….
    hanya sebab2 minor sesebuah kerajaan blh jatuh……yg rugi rakyat nye juga…
    mana pergi kebanggaan …keegoan yg diperjuangkn…. yang tinggal hanya sisa2 kebodohan yg menyebabkan kehidupan rakyat yg lebih melarat

    fikir lah guna akal…bukan guna hati

  66. hamba allah mengatakan:

    nah sekarang indon dah terkena musibah..siapa yang datang menolong?mana perajurit buluh runcing mu yang tunjuk hero dulu?allah maha besar…allah mahu tunjuk kebesaran pada anak cucu adam yang pandai menghina dan menuduh orang yang banyak memberi bantuan kepada kalian selama ini…lu pikir la sendiri

  67. mohamad edry mengatakan:

    ini untuk indonesia…. saya mohamad edry… 12 tahun… saya orang malaysia… tolong sampai kan pesanan ini kepada org indonesia.. saya tidaK mau ada peperangan… kamu jgn pikir yg apa org malaysia ckp pada kamu.. pedulikan… saya dari sarawak.. sebelah kalimantan.. tlg jgn berperang.. pliz… itu saja..

  68. keling bungai nuing mengatakan:

    kahkahkah,,nak perang ia,,tuhan sekarang sedang memerangi kalian,,tak sedar ke???kasian indon,,jangan guna alasan nak perang malaysia kalau nak datang malaysia cari makan di sini,,secara aman saja,,datang embassy mohon visa senang aja kan,,,mangkuk ayun,,anjing tak sedar diri,,tak ada kerja pergi gantung diri,,,

  69. kamarudin mengatakan:

    UNTUK RAKYAT MALAYSIA….KALAU IKUT HATI….MATI. KALAU IKUT RASA ……BINASA. SEBENARNYA MASIH ADA SECEBIS RASA PALING IKHLAS DALAM HATI KAMU…..YANG BOLEH MENGATAKAN MANA YANG SALAH DAN MANA YANG BETUL….KEWARASAN ITU DATANG DARI KITA SENDIRI…. GUNAKAN SEPENUHNYA.. KAMU TAK TAHU APA ITU PERANG. SEBAB SAYA ORANG PERANG. KALAU ADA ANTARA KITA YANG BODOH……JANGAN KITA SAMA IKUT BODOH. JANGAN DILAYAN BLOG – BLOG ATAU CATATAN MEREKA….. INSYALLAH LAMA-LAMA MEREKA PUN PENAT. SILAP-SILAP TERGIGIT LIDAH SENDIRI…KAN SAKIT. KITA ADA BANYAK BENDA PERLU UNTUK DIURUSKAN (DIRI SENDIRI, KELUARGA, IBADAT DAN SEBAGAINYA)….
    KALAU BETUL MEREKA NAK GANYANG NEGARA TERCINTA INI……KITA TENGOK AJE…KALAU DIA INGAT KITA TUNGGUL….

    Saya menghabiskan selama 5 jam membaca coretan yang kebanyakannya saya rasa dibuat di Cybercafe…..budak baru belajar…..kail sejengkal jangan diduga laut dalam…..

    dari kamu melayan coretan yang tidak baik……. buatlah benda yang berfaedah…..okey.

    masing-masing ada kerajaan. biar mereka buat keputusan. Mereka adalah orang cerdik…..

    kalau ada batu petualang baik orang indon atau malaysia……kita doakan mereka ini diberi lahnat oleh Allah.

  70. BORNEO mengatakan:

    Apakah perang keputusan yang amat tepat. Kalian yang komentar disini melihat peparangan itu keputusan yang sangat membanggakan kalian. Kalian optimis penduduk kalian tidak akan mati sekiranya peperangan berlaku sama Malaysia. Adakah kalian yang komentar diblog ini bisa berperang atau cuma tahu berkata perang. Perang yang kalian inginkan bukan berperang sepertinya di video-game. Lihat di negara kalian seperti di Aceh atau TimTim. Apakah perang itu mudah. Berapa ramai yang sudah tertewas. Kami di malaysia tidak akan mencabar kalian untuk berperang tetapi kalau kalian sedia menjual kami sedia membeli. Walau pun kami nampak kecil belum tentu semudah itu kalian boleh memijak-mijak kami. Kalian lihat saja negara Iraq ketika ini. Kerana terlalu bongkak dan besar kepala dengan menyerang negara kuwait Negaranya berpecah dan huru hara. Apakah kalian fikir semua rakyat kalian menyukai negara indonesia dan pemerintah kalian yang korupsi dan berpihak kepada keturunan jawa. Fikirlah panjang-panjang. Cubalah majukan negara kalian. Lihatlah berapa ramai bangsa kalian yang hidup di dalam kemiskinan yang dihina. Merempat merata-rata di bandar Jakarta. Belum lagi di bandar-bandar lain. Kalian yang disini cuma tauk berbicara di depan pc kalian. Kalian mungkin anak/orang kaya. Tau kalian provok menyuruh orang berperang tetapi adakah kalian emangnya sudah bersedia untuk berperang juga. Sungguuh melucukan….Kalau cuma angkat buluh runcing bikin seluruh dunia mentertawakan kalian. Sendiri mau tau.lah

  71. mohamad edry mengatakan:

    damn…. You want Malaysia and Indonesia war… and u juz.. clapping ur hand… watch Muslim dead coz of stupid war…

  72. yusri mengatakan:

    korang nsume ni giler la. aq pelik knp korang asyik nk gaduh jer. kite sume manusie. agama mungkin same. sumenye same. ade otak pun same gak. indon mencuri, kite pun mencuri. indon membohong, kite pun membohong. kite mmbuat keje b..d..h, indon pun same gak. cube la korang renugkan2. lagipun kite banyak tolong rakyat indon. kite kan jiran. lagi pun wat pe, kite nk perang. dlm dunie ni ade 1 jer musuh utama n no.1.iaitu setan n iblis. bumi ni milik tuhan yg 1. korang cune laberbaik skit. okey la. sampai ni jer. aq nk blah. assalamualaikum. ma kasih. oh ye. tgk cam allhyarham mikael jackson. die org islam. bai. die pun adelah the king of pop. aq tgk die x penah lak perang ke, gaduh ke. contohi die. i like him.

  73. Halim mengatakan:

    bodohnya indon. Bahasa melayu dicurinya menjadi bahas indon…buruknya perangai kepala maling ni….mencuri bahasa melayu…..Kenapa tak diguna bahasa jawa sj? Enak-enak saja maling.Dah tu…datang kat malaysia menyamun, merampok, membunuh pula….jahatnya indunn..Sebab itu indun nggak berani ke singapura…takuttttt

  74. Halim mengatakan:

    Kalau seorang ke malaysia mau cari kerja…berduyun-duyun induun tanpa izin masuk ke malaysia..ingat TANPA IZIN…berarti melanggar peraturan…adakah rakyat induun suka melanggar peraturan?????????? Kalau nak langgar pun langgar di negeri sendiri..Sebab itu induun seperti lembu…nggak tahu sempadan….Lepas tu pula menyamun, mencuri….Tidak ada negara sebaik malaysia yang melayan induun walaupun tanpa izin..ngerti??/// Tapi sudah dasar tak tau hormati orang lain…sebab itu ekonomi induun teruk…rasuah…cukup kuat…Anda boleh fikir sendiri…mau jadi polisi pun kena beri uang …teruk betul…sebab itu kami ngak takut negeri yang rasuah….
    Tertima kasih kerana memberi kami Pulau Sipadan…mungkin tahun depan Pulau Ambalat …..atau Jawa, Sumatera…Nah sekarang fikir2kanlah wahai induun…
    Orang yang suka melanggar peraturan suka bergaduh, berperang…dan orang yang suka berperang tidak menggunakan akal fikiran…Dan orang yang tak guna akal tulah yang suka mencaci dan menuduh orang lain buat jahat. Sebab itu induun tak aman…bergaduh sesama sendiri kerna sikapnya…berperang denga Acheh….Sikit2 nak berperang sikit2 nak berperang…pernahkah induun menang? Semasa Sukarno udah nyebut2 tentang perang.ganyang malaysia…tetapi induun tetap KALAH…Pulau Sipadan jatuh ke tangan Malaysia…induun KALAH…Habis apa dia yang menag???????????

  75. Susilo bimbang kalah perang yusuf mengatakan:

    Indonesial tanah Cairku
    Tanah tumpah muntahku
    Disanalah aku merangkak hina
    Jadi kubur

    Indonesial negara miskin ku
    Bangsa Busuk dan Tanah Miskinku
    Marilah kita semua tidur
    Indonesial negara miskinku

    Mati lah tanahku
    Modar lah negriku
    Bangsaku Rakyatku semuanya
    Miskin lah jiwanya
    Tidurlah badannya
    Untuk Indonesial Miskin

    Indonesial Miskin
    Mampous Modar
    Datang kerja Malaysia
    Tapi TKI Jadi perampok
    Rompak Malaysia bawa wang ke Indon

    Indonesial Pendatang Haram
    Miskin lah Miskin lah
    Datang Haram ke Malaysia
    Tiada paspor
    Bila kena tangkap dan hantar balik
    Kata nya malaysia jahat

    Indonesial Negara Perampok
    Indonesial Menghantar perampok maling
    pekerja TKI Indonesial
    hantaq pi Malaysia

    Indonesial Maling
    Merampok lagu Malaysia
    Mengatakan itu lagu mereka

    Indonesial Tanah yang hina
    Tanah gersang yang miskin
    Di sanalah aku miskin Untuk slama-lamanya
    Indonesial Tanah puaka
    Puaka Hantu Kita semuanya
    Negara luas hasil bumi banyak tapi miskin
    Datang minta sedekah di Malaysia
    Marilah kita mendoa Indonesial brengset

    Gersang lah Tanahnya mundurlah jiwanya
    Bangsanya Rakyatnya semuanya
    Tidurlah hatinya Mimpilah budinya
    Untuk Indonesial Miskin

    Indonesial Tanah yang kotor Tanah kita yang Malang
    Disanalah aku tidur selamanya bermimpi sampai mati
    Indonesial! Tanah Malang Tanah yang aku sendiri benci
    Marilah kita berjanji Indonesial miskin

    Mati lah Rakyatnya Modar lah putranya
    Negara Miskin Tentera Coma pakai Basikal
    Miskinlah Negrinya Mundur lah Negara nya
    Untuk Indonesial kurap

  76. malaysia ku mengatakan:

    aku sokong dari susilo bimbang kalah yusuf…

  77. susli jusuf kalah mengatakan:

  78. mie 760627 02 mengatakan:

    keluar dari malsia sblm trlambat kalian dah cukup melampau tidak sedar diri dah lah datang tak di undang

  79. boy mengatakan:

    ala kalian semua gomong aja besar
    yang malingsia gini lah yang indonesiang gitulah
    tapi ngak da bukti sama se kali
    kolo mo perang ya perang terus jangan
    perang mulut
    sakit mata gua liat’a

  80. izan mengatakan:

    malaysia tak boleh maju tanpa pekerja asing dr indonesia,harapkan orang tempatan semua paemalas,bayangkan klo tak da orang indonesia di malaysia semua pembangunan di malaysia pasti berhenti,orang malysia mana mau kena panas,paling yang tak tak pendidikan kerjanya sekuriti,kan sekuriti kerja orong malas

  81. izan mengatakan:

    dasar orang melayu semua pemalas,kerja controction gaji boleh dapat RM 1500,klo kerja sekuriti gaji baru RM800,tapi orang melayu suka kerja sekuriti,kan kerjanya senang duduk sambil kira orng,tapi bajet tak cukup,mintalah bantuan kerjaan emang pemalas,lum lagi anak sekolah nanti cekik leher,RAKYAT MELAYU 80% SEMUA PEMALAS,NASIB BAIK ADA CINA,INDIA ,SINGH,harapkan melayu mana boleh

  82. awie mengatakan:

    Perang….? anda semua akan meminta waktu berputar mundur kebelakang apabila perang benar terjadi, dan anda alami sendiri….skrgn jaman ekonomi dan global warming…banyak yang harus dipikirkan daripada perang….

  83. si joe mengatakan:

    Kita bagaikan negara yang tidak mempunyai kekuatan apa-apa, karena apa malaysia melakukan kita seenak udel nya, karena banyak para tki dan tkw kita menghamba kepada malaysia, dan mereka merasa bahwa negara indonesia adalah negara miskin dengan rakyat yang banyak tidak potensial dan tidak berpendidikan tinggi.
    Lalu kenapa kita mesti takut dengan malaysia, wong kita punya tentara dan rakyat yang banyak dan mempunyai jiwa patriotisme tinggi. Jangan mau kita dipermainkan begitu aja, meskipun kita butuh dia atas tki dan tkw yang mencari rizki di negaranya, tapi kedaulatan, harga diri bangsa dan harga diri rakyat indonesia adalah yang paling pokok untuk dipertahankan. Apabila kejadian demi kejadian kita anggap enteng dan sepele serta terus kita biarkan, maka bangsa / negara indonesia seperti seorang yang tidak mempunyai kekuatan fisik maupun mental dalam memberikan perlawanan dalam menghadapi musuhnya. Thank you

  84. lee mengatakan:

    gw udh bc slh1 blog org malon yg dgn banggany mmbritaukn bhw malon mmpnyai jet2tmpur yg canggih!?tp apa mrk ga mikir mang tntarany bs mnjd pilot?mrk pnya smua tu cm buat pjngn doank.tntara malon khn bdoh2otakny dpantat ga tau tecnology.bsny naik bom2 car bak bocah krdil malon yg najis spt anak babi.gw mo ksh tau sbagian kcl kmajuan tni udara kt.tni udh bs mngupgrde f16 dgn tecnology piring trbang yg diadopsi dr germany.dia bs brmanufer smudah mmbalikan tlpk tngn kt,dan dgn mudah brbalik ara360drjth tuk mnmbak msuh pa bila trjd air combat yg mngjarny dr blkng.f16 ini jg mmpnyai kcptn dgn julukn spr sonic flsh.jd mn mngkn pswt mig29,f18, sukoi30 malon yg dbntu olh k3majiknny itu nguber f16 garuda tmpur nm trbruny.slain tu projct kfx udh dmulai awl thn2000,dan indonesia udh pnya 3unit pswt kfx.asal malon tau,kmanpuan kfx ini stealth stara dgn f22 raptor.klau f22 raptor dgn spr cruiseny,kfx dgn leading combatny.leading combat bs trbng spt helicoptr,dpt mngintai msuh dr jrk plhn rb km dgn kmampuan rdr hyper detection 16zomming.dlngkapi pl dgn missle maha jangkau smpi dgn ngri cina.jd dpt mnghncrkn pswt2 malon slagi msh dkandang.nxt time gw ksh tau submarine shrk class stealth brtcnology nuklir buat ngancurin kubangan lumpur malon.wk..wk..wk..wk

  85. very mengatakan:

    Apa salah indonesia hingga diinjak2 harga dirinya oleh negara sekecil Malaysia..
    Aku sebagai anak bangsa ikut prihatin…
    Dulu Indonesia merdeka dan menang melawan penjajah dengan senjata seadanya..
    Malulah pada pahlawan2 kita yang dulu ikut berjuang merebut kemerdekaan dengan susah payah..mungkin saat ini mereka menangis bila mendengar negri tercinta ini diinjak2 hargadirinya…
    jangan diam saja INDONESIA,bangkitlah hancurkan negara yg gak berhati nurani seperti malaysia….!!!!
    SEKALI BERARTI SEHABIS ITU MATIIIIIIII……!!!!!

  86. jarot mengatakan:

    kami semua demi mati untuki membela negara kami sendiri yaitu indonesia para pejuang kita dlu rela mengorbankan nyawa nya untuk kemrdekaan yg skarang kita capai.. bgtu pun dngan kita sekarang ini..
    sya sbgai rakyat indonesia gak terima malasia mnginjak2 harga diri bangas indonesia..
    malasia tunngu aja saat nya km mnrima penjajahan bangsa indonesia

  87. Jihadism mengatakan:

    Pada dasar nya memang bodoH dua dua negri mmg bodoh! Amalat tu cuma harta dunia..nyawa hanya 1,hidup hanya 1..buat ape nak perang?masa depan semua hnya dlm kubur kalo berperang!! kotak sempit!! TNI pakai hotak plastik kampungan!!

  88. JoeOtai mengatakan:

    JoeOtai is here..saya orang malaysia..camni naa..tak perlulah nak perang2,boikot2 sesama negara islam naa..kalo nak perang ker,boikot ker biar ler negara yang memperdajal ISLAM ok..tak semua orang2 malaysia JAHAT,dan tak semua juga orang indonesia baik eaa..sebaik2 umat disisiNYA adalah yang bertakwa:)..janganlah gaduh2 yup..saya pun ada geng2 dekat malaysia ni yang orang indonesia..elok jer saya berkawan dengan diorang daa..kadang2 saya tanya jugak dengan diorang kenapa indonesia benci sangat kat orang malysia?diorang sendiri yang cakap,tak semua orang indonesia dekat malaysia benci orang malaysia..lagi pulak,diorang makin senang sejak diorang datang malaysia..tambah lagi diorang bersyukur sebab dapat bantu keluarga dekat indonesia sana berkat diorang kerja dekat malaysia..saya tanya jugak dekat diorang..ada ker diskriminasi atau merendahkan orang indonesia dekat malaysia sini?diorang cakap mana ada..tambah laginya saya sendiri boleh bercampur gaul dengan diorang..siap saya kenal lagi anak isteri diorang..diorang pun sedih sebab banyak orang indonesia sana yang tak bersyukur..dekat indonesia banyak yang melarat..kelaparan dan banyak lagi..orang kaya bertambah tambah untung,orang miskin bertambah teruk..rasuah banyak..diorang sendiri malu dengan orang malaysia yang dapat bagi nafkah dekat diorang berbanding negara sendiri..”tak ada pun nak musuh2″..”tak ada pulak yang nak bergaduh”..siap geng saya namenya sijes(orang indonesia) tolong translatekan saya cerita indonesia ‘ada apa dengan cinta’ lagi tu..saya cakap dengan isteri sijes yang saya tak berapa faham bahasa indonesia..tu yang isterinya tolong translatekan lagi..HAPPY BERKAWAN daa..diorang dah berfamili..lagi pulak nenek moyang saya pun orang kampar indonesia laa..TIDAK ADA YANG MEMPERLEKEH BANGSA DAN SAUDARA SEAGAMANYA..kalopun ada,segelintir daa..BUKAN SEMUA ORANG MALAYSIA JAHAT,BUKAN SEMUA ORANG INDONESIA JAHAT..BUKAN PULA SEMUA ORANG MALAYSIA BAIK,DAN BUKAN PULA SEMUA ORANG INDONESIA BAIK..yang penting,agama islam tidak mengajar kita untuk berperang sesama agama..perang kiranya agama islam diperkotak katik..selalunya yang menginginkan perang nie orang yang tak mempunyai pertimbangan yang waras..seelok2nya kita bawak berbincang naa..buang2lah sifat hasad dengki tu naa..baik orang malaysia mahupun orang indonesia naa..janganlah RACIST..kita seagama tak payahlah berperang2 ngan gaduh2..buat apa??yang seronok puak2 dajjal dengan yahudi laa..diorang bertepuk sorak lagi seronok ISLAM diperlekeh dan kegiatan jahat semua datangnya dari ISLAM..SALAH!!!!!
    ISLAM AGAMA YANG TERBAIK..

    SAYA BERTANYA KEPADA SAUDARA YANG BERAGAMA ISLAM..
    ADAKAH AWAK YANG BERAGAMA ISLAM YANG SETUJU UNTUK PEPERANGAN INI BERLAKU?
    SIAPAKAH NAMA AWAK DALAM ISLAM?
    ADAKAH ISLAM MENGAJAR UNTUK BERPERANG?
    APAKAH DALIL KUAT YANG MEWAJIBKAN PEPERANGAN ANTARA MUSLIM?
    ADAKAH AWAK MEMPUNYAI ALASAN KUAT DARI SUDUT ISLAM YANG MENGGALAKKAN PEPERANGAN?
    ADAKAH ANDA YANG BERAGAMA ISLAM BERANI BERSUMPAH AKAN DILAKNAT ALLAH TA’ALA SEKIRANYA PEPERANGAN INI TERJADI HANYALAH MERUGIKAN BANYAK PIHAK TERUTAMANYA SEAGAMA ISLAM?
    TOLONG JAWAB NAA..

    assalamualaikum..

  89. genni mengatakan:

    buat apa nak gaduh……. kita mcm saudara,masalah boleh dibincang dengan baik bukan bak tumpahkan darah sesama sendiri

  90. acay mengatakan:

    wahai.. sawdrku, baik malaysia maupun indonesia.
    jgnlah ribut dan berperang sesama muslim. negara ini akan jadi bodoh dan orang2 yahudi akan menertawakan. kita ini jgn asal perang saja.. negara pbb yang bisa mendamaikan konflik. kalau bisa kita jihad melawan hawa nafsu. peace…..!
    lebih baik kita sama sama bantu palestine dari serangan yahudi… ok
    ISTIGHFAR LAH.. ASTAGHFIRULLAAHAL ‘ADZIIM

  91. lantoi mengatakan:

    YE BETUL… Saudaraku di Malaysia dan Indonesia kita semua bersaudara biaselah ade org malaysia baik dan jahat sama jugak org indonesia. Tapi kalau tanye aku yg aku tahu Nabi pernah bersabda jika org Ilslam saling berbunuhan maka dua-dua masuk neraka. Aduh aparah kau org ni… kalau Indonesia dan TNI nye cukup hebat (aku tak nafikan kalian mempunyai tentera yg bagus) tapi untuk ape kalau diganyang saudara seislam!!! Tak faham aku… bantulah Palestine kalau anda betul-betul mahu berperang… Tapi percayalah Jika Indonesia dan Malaysia boleh berganding bahu satu hari nanti (sebab kita ni majoriti rakyat Islam + Brunei Yg majoriti beragam Islam) Pasti rakan-rakan kita dari negara lain di ASEAN ni akan Gerun…. hahahahha

    • yovie mengatakan:

      setuju dengan saudaraku yang satu ini,, kalo perang antara malaysia dan indonesia saya tidak akan sampai hati membunuh saudara saya(islam) malaysia.. Lebih baik jadi pihak netral(palang merah) hehe

  92. aku mengatakan:

    orang malaysia boleh cari buruh lain lh wei.bkn org indon saja ada buruh.bangladesh,filiphina dan negara lain ada lh wei..ingt ekonomi malaysia bangun ke ada pendatang asing mcm tu..

  93. Andy mengatakan:

    PeRANG aja,,, guE gak takut ama bangsa Mana pun,, NKRI harga maTi,

    • yovie mengatakan:

      NKRI memang harga mati,,, tapi ga perlu sampai cari MATI,, perang pasti ada korban kalo tujuannya ga jelas dan cuma emosi sesaat buat apa ngirim nyawa lu buat jadi mayat busuk dikuburan massal,,

  94. Wira mengatakan:

    Aceh dulu Kerajaan terkuat sebagian malasia punya kerajaan Aceh,
    apatu Jawa Sedikit di serang Sama belanda Udah nyerah malah jadi babu
    buat pasukan bawah tanah lagi macam binatang yg menjijikan itu
    liat aceh “power is Good” , “strong defense” , “a great attack” secara terang terangan lagi
    jawa bagai kan negara Yahudi menjajah membunuh rakyat Aceh dengan seenak enak nya saja
    pigi bawak senjata M15 pulang bawak Rp15M
    Anjeng tu jawa gadak otak sawdara aku baek baek jualan emas dituduh GAM langsung di bunuh pulak tu gak mikir-mikir ada anak nya masik 6 thn bunuh nya di depan anak anak nya kan Lage YAHUDI JAWA
    Dari dulu sampek sekarang anak tersebut masih ingat tau Suatu hari Aceh akan “MERDEKA”

    malaysia bantu Aceh ya

  95. intel mengatakan:

    alangkah baik’a indonesia harus mencari sekutu yang bisa di andalkan,, hanya rusia & cina lah yang dekat sma negara kta…

  96. citra mengatakan:

    ingat .. tragedi 1964 Indonesia tidak kalah .. saat itu ada pasukan inggris, australia, selandia baru yang membantu malaysia … karena malaysia tidak mampu melawan sendiri patriotisme rakyat Indonesia … patriotisme adalah senjata paling ampuh dan mutakhir untuk melawan tirani saudaraku …

    @ Merah-Putih

    Sebenarnya Allah SWT tidak mengizinkan negara anda menghancurkan negara kami MALAYSIA bukan kerana kami dibantu. namun, lihatlah kebinasaan yang Allah SWT perturunkan ke atas negara anda INDONESIA dan lihatlah kekacauan yang dicetuskan oleh rakyat anda sendiri disebabkan oleh semangat patriotisme yang melampau !!

  97. citra mengatakan:

    Indonesia itu disamping pengexpor penjahat kriminal juga merupakan pengexpor pelacur/pekerja sex murahan terbesar dunia…

    • mboyak mengatakan:

      . cak , sampean ga usah kakean cangkem !!
      nek nantang bedilo disek . serawak , sabah sak johor ben di bakar TKI .

  98. supardi mengatakan:

    mau perang? bah……aku nggak mau memerangi malaysia…aku cari rezeki di malaysia….di indonesia amt sukar……saya anak indonesia sayang malaysia

  99. alam gaib mengatakan:

    maukah malasya merasa mandau terbang dari kalimantan tengah kalau dia mau saya siap berada di perbatasan untuk menyerbu malasya , tidak usay banyak saya perlu 3 orang saja yang siap mati untuk membantu. kalau ada yang benar terjadi cepat kasih tau saya saya akan datang mengikuti angin dengan pasukan gaib.

  100. Haarausfall mengatakan:

    This is the perfect webpage for anyone who wishes to find out about this topic.
    You know a whole lot its almost tough to argue with you (not that I actually would want to…HaHa).
    You definitely put a brand new spin on a subject that’s been discussed for decades. Excellent stuff, just great!

  101. enstarz.com mengatakan:

    This website really has all the information I
    wanted about this subject and didn’t know who to ask.

  102. online webcams porn mengatakan:

    Simply desire to say your article is as astonishing.
    The clarity to your post is just nice and that i could suppose
    you’re a professional on this subject. Fine with your permission allow me to grasp your feed to keep updated with forthcoming post. Thank you 1,000,000 and please carry on the rewarding work.

  103. It’s appropriate time to make some plans for the future and it’s
    time to be happy. I’ve read this post and if I could I want to suggest you some interesting things or suggestions. Maybe you can write next articles referring to this article. I want to read more things about it!

  104. porno cams mengatakan:

    I’m extremely inspired with your writing abilities and also with the structure in your weblog. Is this a paid topic or did you modify it yourself? Anyway stay up the excellent quality writing, it is uncommon to peer a nice blog like this one today..

  105. You actually make it appear so easy along with your presentation but I find this
    matter to be really something that I believe
    I’d by no means understand. It kind of feels too complicated and extremely wide for me. I’m looking ahead in your
    next submit, I will attempt to get the hang of it!

  106. it.toolbox.com mengatakan:

    Good post. I am dealing with a few of these issues
    as well..

  107. www.feedbooks.com mengatakan:

    Oh my goodness! Awesome article dude! Thank you, However I am
    experiencing problems with your RSS. I don’t understand why I can’t subscribe to it.
    Is there anybody else having similar RSS problems?
    Anybody who knows the solution will you kindly respond?
    Thanks!!

  108. I’m gone to tell my little brother, that he should also go to see this webpage on regular basis to take updated from latest news.

  109. Hello there, You’ve done an incredible job. I will definitely digg it and personally suggest to my friends. I am confident they will be benefited from this website.

  110. Free Webcam chat mengatakan:

    You are so interesting! I do not believe I have read through something like this before.
    So great to discover another person with genuine thoughts on this subject matter.
    Seriously.. thank you for starting this up. This website is something
    that is needed on the web, someone with a bit of originality!

  111. azman hussain mengatakan:

    What you the fuck??!!

Tinggalkan Balasan

Isikan data di bawah atau klik salah satu ikon untuk log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Logout / Ubah )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Logout / Ubah )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Logout / Ubah )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Logout / Ubah )

Connecting to %s